De scheiding arme en niet-arme leerlingen houdt dit land dom
De oorzaak voor het falen van ‘zwarte’ | Uit Engels onderzoek uit 2007 in op- | |||||
scholen is niet de kleur, het geloof, de | dracht van de OESO, blijkt dat Neder- | |||||
taal of de cultuur van de leerlingen, | land een hogere scheiding van arme en | |||||
maar de achterstand en de armoede die | niet-arme leerlingen in het voortgezet | |||||
5 | dominant zijn op deze scholen. Maar | 45 | onderwijs heeft dan Engeland – toch | |||
hardnekkig blijven we deze nieuwe | het klassenland bij uitstek. Deze | |||||
scholen voor de armen ‘zwarte’ scholen | segregatie heeft uiteindelijk tot gevolg | |||||
noemen. Met deze term vegen we de | dat maar 5 procent achterstands- | |||||
vraag onder het tapijt of een fatsoen- | leerlingen terechtkomt in hbo of hoger. | |||||
10 | lijke maatschappij zich het wel kan | 50 | (…) Mijn ontdekkingsreis door onder- | |||
veroorloven dat we in de 21ste eeuw | wijsland leidde me uiteindelijk naar de | |||||
scholen voor de armen hebben. | Verenigde Staten, het land dat meer | |||||
dan vijftig jaar wisselende ervaring | ||||||
Natuurlijk: bij onderwijssegregatie is er | heeft in de strijd tegen de school- | |||||
een overlap tussen achterstand en | 55 | segregatie. Ongemerkt is daar de | ||||
15 | kleur. Nederland heeft een van de | afgelopen acht jaar in rap tempo een | ||||
meest gesegregeerde schoolsystemen | nieuwe vorm van kleurenblinde school | |||||
van alle westerse landen: in dit land is | integratie ontstaan: men kijkt niet meer | |||||
14 procent van de basisschool- | naar ras, maar naar inkomen. Meer dan | |||||
leerlingen van niet-westerse afkomst, | 60 | vier miljoen van de zestig miljoen | ||||
20 | en op liefst 12 procent van de basisscholen | Amerikaanse leerlingen gaan naar | ||||
is de meerderheid van de | ‘public schools’ in steden als New York | |||||
leerlingen van niet-westerse afkomst. In | en Cambridge, waar een maximum | |||||
de vier grote steden zit 80 procent van | wordt gesteld aan het aantal achter65 | |||||
de niet-westerse leerlingen bij elkaar op | 65 | standsleerlingen: maximaal 30 tot 40 | ||||
25 | school. Dat percentage ontstijgt de | procent. Uit onderzoek blijkt dat de | ||||
Verenigde Staten, waar in vergelijkbare | prestaties van arme leerlingen vooruit- | |||||
steden de helft van een school uit | gaan en misschien nog wel belang- | |||||
zwarte leerlingen of ‘hispanics’ bestaat. | rijker: de prestaties van de midden | |||||
70 | klasseleerlingen lopen geen schade op. | |||||
Maar dat onderscheid in kleur miskent | (…) | |||||
30 | het bestaan van blanke achterstands- | Welk belang hebben Nederlandse | ||||
leerlingen. Liefst 20 procent van de 1,5 | ouders en hun kinderen uit de midden- | |||||
miljoen leerlingen in het Nederlandse | klasse bij een soortgelijk systeem in | |||||
basisonderwijs is een achterstands- | Nederland? (…) een land met een | |||||
leerling. Bijna evenveel gekleurd als | 75 | onderwijssysteem dat een grote groep | ||||
35 | niet-gekleurd. Uit recent onderzoek | leerlingen niet weet op te leiden voor | ||||
blijken de arme blanke leerlingen in | een zogenoemde kennismaatschappij | |||||
Zuid-Limburg net zo gesegregeerd op | waar een groot tekort is aan goed | |||||
de basisschool zitten als hun gekleurde | gekwalificeerd personeel, snijdt zich | |||||
lotgenoten in Rotterdam. De midden- | 80 | lelijk in de eigen vingers. | ||||
40 | klasse mijdt ook deze blanke scholen. |