Background image

terug

De scheiding arme en niet-arme leerlingen houdt dit land dom

De scheiding arme en niet-arme leerlingen houdt dit land dom

 De oorzaak voor het falen van ‘zwarte’    Uit Engels onderzoek uit 2007 in op-
 scholen is niet de kleur, het geloof, de dracht van de OESO, blijkt dat Neder-
 taal of de cultuur van de leerlingen, land een hogere scheiding van arme en
 maar de achterstand en de armoede die niet-arme leerlingen in het voortgezet
5 dominant zijn op deze scholen. Maar45 onderwijs heeft dan Engeland – toch
 hardnekkig blijven we deze nieuwe het klassenland bij uitstek. Deze
 scholen voor de armen ‘zwarte’ scholen segregatie heeft uiteindelijk tot gevolg
 noemen. Met deze term vegen we de dat maar 5 procent achterstands-
 vraag onder het tapijt of een fatsoen- leerlingen terechtkomt in hbo of hoger.
10 lijke maatschappij zich het wel kan50 (…) Mijn ontdekkingsreis door onder-
 veroorloven dat we in de 21ste eeuw wijsland leidde me uiteindelijk naar de
 scholen voor de armen hebben. Verenigde Staten, het land dat meer
  dan vijftig jaar wisselende ervaring
 Natuurlijk: bij onderwijssegregatie is er heeft in de strijd tegen de school-
 een overlap tussen achterstand en55 segregatie. Ongemerkt is daar de
15 kleur. Nederland heeft een van de afgelopen acht jaar in rap tempo een
 meest gesegregeerde schoolsystemen nieuwe vorm van kleurenblinde school
 van alle westerse landen: in dit land is integratie ontstaan: men kijkt niet meer
 14 procent van de basisschool- naar ras, maar naar inkomen. Meer dan
 leerlingen van niet-westerse afkomst,60 vier miljoen van de zestig miljoen
20 en op liefst 12 procent van de basisscholen Amerikaanse leerlingen gaan naar
 is de meerderheid van de ‘public schools’ in steden als New York
 leerlingen van niet-westerse afkomst. In en Cambridge, waar een maximum
 de vier grote steden zit 80 procent van wordt gesteld aan het aantal achter65
 de niet-westerse leerlingen bij elkaar op65 standsleerlingen: maximaal 30 tot 40
25 school. Dat percentage ontstijgt de procent. Uit onderzoek blijkt dat de
 Verenigde Staten, waar in vergelijkbare prestaties van arme leerlingen vooruit-
 steden de helft van een school uit gaan en misschien nog wel belang-
 zwarte leerlingen of ‘hispanics’ bestaat. rijker: de prestaties van de midden
 70 klasseleerlingen lopen geen schade op.
 Maar dat onderscheid in kleur miskent (…)
30 het bestaan van blanke achterstands- Welk belang hebben Nederlandse
 leerlingen. Liefst 20 procent van de 1,5 ouders en hun kinderen uit de midden-
 miljoen leerlingen in het Nederlandse klasse bij een soortgelijk systeem in
 basisonderwijs is een achterstands- Nederland? (…) een land met een
 leerling. Bijna evenveel gekleurd als75 onderwijssysteem dat een grote groep
35 niet-gekleurd. Uit recent onderzoek leerlingen niet weet op te leiden voor
 blijken de arme blanke leerlingen in een zogenoemde kennismaatschappij
 Zuid-Limburg net zo gesegregeerd op waar een groot tekort is aan goed
 de basisschool zitten als hun gekleurde gekwalificeerd personeel, snijdt zich
 lotgenoten in Rotterdam. De midden-80 lelijk in de eigen vingers.
40 klasse mijdt ook deze blanke scholen.

naar: Anja Vink in NRC Handelsblad van 16 januari 2010 (sterk ingekort)
(Anja Vink is freelance onderwijsjournalist)