Background image

terug

Segregatie in het onderwijs

Hieronder volgen twee losse fragmenten uit het overleg dat de vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs Cultuur en Wetenschap op 20 januari en 10 februari 2010 voerde met drie bewindslieden over SEGREGATIE IN HET ONDERWIJS. Daarna volgt de samenvatting van standpunten van partijen uit verschillende politieke stromingen.

 FRAGMENT 1    ouders gebruik kunnen maken van de
 Staatssecretaris Dijksma:25 vrije schoolkeuze (…) Ik geef ook aan
 (…) Inmiddels zijn wij in elf gemeenten dat Nederland het echt niet slecht doet
 met pilots begonnen om na te gaan als je de leerprestaties van de Neder-
5 welke maatregelen werken: de vaste landse allochtone leerlingen in Neder-
 aanmeldmomenten, het werken met land vergelijkt, bijvoorbeeld via het
 dubbele wachtlijsten, voorlichting aan30 PISAonderzoek3), met die bij andere
 ouders en gemeenten die met scholen nationaliteiten. Sterker, wij doen het
 afspraken maken over bijvoorbeeld beter dan landen waar sprake is van
10 plafonds aan de groei van scholen. Als een vergelijkbare samenstelling van de
 je verstandig bent, betrek je bij dit allochtone bevolking. De instroom-
 schoolspreidingsbeleid ook het35 percentages van allochtone leerlingen
 huisvestingsbeleid. Dat doet men in in het hoger onderwijs zijn de afgelopen
 Nijmegen (...) In Nijmegen en Deventer jaren spectaculair gestegen (…) Je ziet
15 vinden de meest vergaande projecten dat het percentage van de autochtonen
 plaats, waarbij men echt de leerlingen- steeds meer wordt benaderd (…) Van
 stromen naar scholen aan het40 de inspectie krijgen wij door dat er
 beïnvloeden is, maar wel binnen de volgens de inspectienormen heel veel
 marges van keuzevrijheid voor ouders. goede zwarte scholen zijn. (…) Anders
  ontstaat een enorm negatief beeld; wij
20 FRAGMENT 2 moeten opletten dat wij het beeld niet
 Staatssecretaris Van Bijsterveldt-45 cultiveren en juist een witte vlucht
 Vliegenthart: (…) veroorzaken (…)
 Nee, Ik vind het belangrijk dat álle

noot 3 Sinds 2000 wordt om de drie jaar in een groot aantal landen een representatieve steekproef getrokken van 4.500 - 10.000 15-jarige scholieren die uitgebreid getoetst worden op hun kennis en vaardigheid op het gebied van moedertaal, wiskunde en natuurwetenschappen.

STANDPUNT A
Gemeenten moeten per wet gedwongen worden om een tweedeling in het onderwijs tegen te gaan. Er moet nog dit jaar een wet komen waardoor gemeenten naar eigen inzicht maatregelen kunnen nemen waar scholen zich niet meer aan kunnen onttrekken.
Dan gaat het om dubbele wachtlijsten, een loting- of postcodebeleid, een vast aanmeldpunt en vast aanmeldmoment, zodat alle leerlingen op hetzelfde moment kunnen worden ingeschreven. Op die manier moeten de zwakke leerlingen verdeeld kunnen worden over de scholen.

STANDPUNT B
De regering moet de kwaliteit van de scholen bevorderen, inspelen op initiatieven van onderop door deze te stimuleren en te steunen. Er zijn initiatieven van veel scholen en stichtingen. Dat is een buitengewoon goede zaak. Van wettelijk afgedwongen mengen mag echter geen sprake zijn.

STANDPUNT C
Het realiseren van gemengde scholen moet van onderaf komen en de persoonlijke keuzevrijheid van ouders dient gewaarborgd te blijven. Ingrijpen van de overheid werkt averechts.