Hieronder volgen twee losse fragmenten uit het overleg dat de vaste Tweede Kamercommissie
voor Onderwijs Cultuur en Wetenschap op 20 januari en 10 februari 2010
voerde met drie bewindslieden over SEGREGATIE IN HET ONDERWIJS. Daarna volgt
de samenvatting van standpunten van partijen uit verschillende politieke stromingen.
FRAGMENT 1 | ouders gebruik kunnen maken van de | |||||
Staatssecretaris Dijksma: | 25 | vrije schoolkeuze (…) Ik geef ook aan | ||||
(…) Inmiddels zijn wij in elf gemeenten | dat Nederland het echt niet slecht doet | |||||
met pilots begonnen om na te gaan | als je de leerprestaties van de Neder- | |||||
5 | welke maatregelen werken: de vaste | landse allochtone leerlingen in Neder- | ||||
aanmeldmomenten, het werken met | land vergelijkt, bijvoorbeeld via het | |||||
dubbele wachtlijsten, voorlichting aan | 30 | PISAonderzoek3), met die bij andere | ||||
ouders en gemeenten die met scholen | nationaliteiten. Sterker, wij doen het | |||||
afspraken maken over bijvoorbeeld | beter dan landen waar sprake is van | |||||
10 | plafonds aan de groei van scholen. Als | een vergelijkbare samenstelling van de | ||||
je verstandig bent, betrek je bij dit | allochtone bevolking. De instroom- | |||||
schoolspreidingsbeleid ook het | 35 | percentages van allochtone leerlingen | ||||
huisvestingsbeleid. Dat doet men in | in het hoger onderwijs zijn de afgelopen | |||||
Nijmegen (...) In Nijmegen en Deventer | jaren spectaculair gestegen (…) Je ziet | |||||
15 | vinden de meest vergaande projecten | dat het percentage van de autochtonen | ||||
plaats, waarbij men echt de leerlingen- | steeds meer wordt benaderd (…) Van | |||||
stromen naar scholen aan het | 40 | de inspectie krijgen wij door dat er | ||||
beïnvloeden is, maar wel binnen de | volgens de inspectienormen heel veel | |||||
marges van keuzevrijheid voor ouders. | goede zwarte scholen zijn. (…) Anders | |||||
ontstaat een enorm negatief beeld; wij | ||||||
20 | FRAGMENT 2 | moeten opletten dat wij het beeld niet | ||||
Staatssecretaris Van Bijsterveldt- | 45 | cultiveren en juist een witte vlucht | ||||
Vliegenthart: (…) | veroorzaken (…) | |||||
Nee, Ik vind het belangrijk dat álle |
STANDPUNT A Gemeenten moeten per wet gedwongen worden om een tweedeling in het onderwijs tegen te gaan. Er moet nog dit jaar een wet komen waardoor gemeenten naar eigen inzicht maatregelen kunnen nemen waar scholen zich niet meer aan kunnen onttrekken. Dan gaat het om dubbele wachtlijsten, een loting- of postcodebeleid, een vast aanmeldpunt en vast aanmeldmoment, zodat alle leerlingen op hetzelfde moment kunnen worden ingeschreven. Op die manier moeten de zwakke leerlingen verdeeld kunnen worden over de scholen. |
STANDPUNT B De regering moet de kwaliteit van de scholen bevorderen, inspelen op initiatieven van onderop door deze te stimuleren en te steunen. Er zijn initiatieven van veel scholen en stichtingen. Dat is een buitengewoon goede zaak. Van wettelijk afgedwongen mengen mag echter geen sprake zijn. |
STANDPUNT C Het realiseren van gemengde scholen moet van onderaf komen en de persoonlijke keuzevrijheid van ouders dient gewaarborgd te blijven. Ingrijpen van de overheid werkt averechts. |