Reclamekunstjes: de mening van Moniek Buijzen
Reclame heeft wel degelijk invloed op | Hierdoor hebben ze nog niet de | |||||
kinderen. Het brengt ze op ideeën en | kritische en soms sceptische houding | |||||
creëert voorkeuren voor de geadverteerde | die wij hebben om reclame te kunnen | |||||
producten. Dat zegt Moniek | 25 | verwerken en reclametechnieken te | ||||
5 | Buijzen, universitair docent | doorzien.” | ||||
communicatiewetenschap aan de | Negatieve effecten | |||||
Universiteit van Amsterdam. | Reclame kan bijdragen aan de ontwikkeling | |||||
Jong geleerd, oud gedaan | van een kind tot consument, | |||||
Jonge kinderen zijn over het algemeen | 30 | zullen optimisten zeggen. Maar | ||||
10 | gevoeliger voor reclame dan | Buijzen weet dat er ook minder gewenste | ||||
adolescenten en volwassenen, weet | bijwerkingen zijn. “Wij hebben | |||||
Buijzen. “Dit komt doordat ze nog niet | gemerkt dat kinderen die meer naar | |||||
goed doorhebben wat reclame is en | reclame kijken vaker een materialis | |||||
waar het voor bedoeld is. Tot een jaar | 35 | tische levenshouding hebben (meer | ||||
15 | of 4 hebben kinderen moeite onderscheid | waarde hechten aan geld en producten), | ||||
te zien tussen reclames en | vaker een conflict hebben met | |||||
programma’s, en tot een jaar of 7-8 | hun ouders (omdat ze door reclame | |||||
zijn ze niet volledig in staat de intentie | vaker om producten gaan vragen en | |||||
van de adverteerder te doorzien, | 40 | ouders ze natuurlijk niet altijd hun zin | ||||
20 | begrijpen ze nog niet helemaal dat | geven). (...) | ||||
reclame bedoeld is om iets te verkopen. |