Background image

terug

Seksistische reclame stopt als het aan Europalementariërs ligt

"Seksistische reclame" stopt als het aan Europarlementariërs ligt

 “De reclamebranche mag wel eens    reclame proberen te bestrijden,” zei ze
 emanciperen”, stelt Europarlementariër25 tegen De Telegraaf.
 Emine Bozkurt (PvdA). Zij is lid van de 
 commissie voor vrouwenrechten, die Wilbert Schreurs, docent reclamegeschiedenis
5 vorige week aan het Europarlement aan de VU in Amsterdam,
 een rapport presenteerde. Daarin betitelt het rapport van het
 wordt gepleit neerbuigende Europees Parlement als ‘hopeloos
 seksistische en rolbevestigende30 achterhaald’. “De reclame is veel geemancipeerder
 reclame een halt toe te roepen. en minder rolbevestigend
10 “Ikzelf heb me behoorlijk geërgerd aan dan vaak wordt gedacht.
 een EK-reclame met bierdrinkende en Het volgt de maatschappelijke trend en
 voetbalkijkende mannen op een bank, laat dingen zien die herkenbaar zijn”,
 terwijl de vrouw bitterballen stond te35 zegt hij tegen De Telegraaf. En dat
 bakken”, stelt Bozkurt. stereotypen in de reclame een slechte
15 Bozkurt heeft een zoontje van vier en invloed zouden hebben op kinderen?
 wil hem opvoeden met de gedachte “Het effect van het rolpatroon dat ze
 dat mannen en vrouwen gelijk zijn. zien, wordt volgens mij overschat”,
 “Maar als hij ziet: de vrouw hoort thuis40 besluit Schreurs. “Als je vader thuis
 en de man verdient de kost, krijgt hij niks doet, kan je zoveel antirolpatronen
20 een vertekend beeld. Dan moet je er in je reclame stoppen als
 later als overheid weer alles aan doen je wilt, dat heeft geen invloed op dat
 om dat goed te breien. Stereotypen kind. De sociale omgeving is veel
 moeten we juist door middel van45 belangrijker.”

bron: reclamewereld.blog.nl van 8 september 2008