Background image

terug

Ongezond eetgedrag door tv

Ongezond eetgedrag door tv

Onderzoeker: vergroot reclameweerbaarheid van kinderen

 Tv-kijken is veel slechter voor kinderen   35 actie willen zien vanuit de overheid.
 dan werd aangenomen, bleek vorige “Nu legt de overheid te veel nadruk op
 week uit Brits onderzoek. De regels de eigen verantwoordelijkheid. Maar
 voor op kinderen gerichte reclame de commerciële druk is de laatste
5 mogen daarom best strenger. jaren zo toegenomen dat ouders niet
 Door Raymond Krul40 meer weten hoe ze deze het hoofd
  moeten bieden.” Zij is voorstander van
 Internet mag in snel tempo aan een aantal restricties. “Reclame die
 populariteit winnen, nog altijd bestaat gericht is op jonge kinderen moet tot
 zo’n 80 procent van op kinderen een minimum worden beperkt;
10 gerichte reclame uit televisiecommercials.45 kinderen die jonger zijn dan 7 jaar,
 Het merendeel betreft snappen nog niet de intentie van een
 reclame voor zogeheten dikmakers: reclameboodschap.” (...)
 snoep, snacks, frisdrank, toetjes en “En consumenteneducatie moet
 fastfoodrestaurants - ook wel aan standaard worden op de basisschool.
15 geduid als de Big Five.50 Want in een maatschappij die steeds
 Moniek Buijzen, onderzoeker aan de meer uitgaat van het model van de
 Universiteit van Amsterdam, voltooide vrije markt, moeten we kinderen weerbaar
 onlangs een studie naar het effect van maken.”
 reclame op kinderen. Haar belangrijk Ook Inge Brakman, voorzitter van het
20 ste conclusie: reclame beïnvloedt het55 Commissariaat voor de Media, pleit
 eetgedrag van kinderen significant1). voor strengere regels. “Wij houden nu
 “Hoe vaker kinderen naar commercials toezicht op commerciële kinderzenders
 voor dikmakers kijken, hoe ongezonder als Jetix en Nickelodeon, maar de
 ze eten. Ook het voedingspatroon van websites van die zenders vallen buiten
25 kinderen bleek te verslechteren onder60 de Mediawet.” (...)
 invloed van reclame. Dat is een Hoe zit het met de kinderzenders zelf?
 nieuwe bevinding.” René Boogaard, directeur van het
 In het publieke debat, waar overgewicht commerciële Jetix, piekert er niet over
 bovenaan de agenda staat, de handschoen op te nemen. “Jetix is
30 gaan stemmen op om reclame die is65 geen opvoeder.” Adverteerders
 gericht op kinderen aan banden te schuiven in een vroeg stadium bij de
 leggen. (...) zender aan tafel voor het bedenken
 Buijzen is niet voor een reclamevrije van de beste verleidingsstrategie. (...)
 (kinder)omroep, maar zou wel meer

bron: NRC.Next van 28 februari 2007


noot 1 significant wil zeggen dat de invloed van reclame op het gedrag van kinderen niet aan toeval is toe te schrijven