Chinese school koestert eigen taal en cultuur | ||||||
Geruisloos zijn ze geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Chinezen | ||||||
worden zelfs niet als minderheid beschouwd. Toch wordt er binnen deze | ||||||
gemeenschap veel waarde gehecht aan het instandhouden van de taal en | ||||||
cultuur. Daarom sturen veel ouders hun kinderen zaterdags naar de Chinese | ||||||
5 | school in Hengelo. | |||||
Zo'n 120 kinderen volgen op zaterdag hun wekelijkse lessen. De leerlingen | ||||||
worden zodanig klaargestoomd dat ze tweetalig de school verlaten. Niet | ||||||
alleen prettig voor henzelf maar vooral voor Nederland, zo redeneert de | ||||||
school. Directeur Woo noemt graag als voorbeeld de leerling, die na de | ||||||
10 | Chinese school een opleiding tot elektrotechnisch ingenieur aan de | |||||
Universiteit Twente volgde en vervolgens een Philips-divisie aan de hand | ||||||
nam om de Chinese markt te verkennen. De school heeft ook nog een ander | ||||||
doel: de leerlingen blijven communiceren met hun (groot-)ouders | ||||||
die meestal in Azië zijn geboren. Er ontstaat geen generatiekloof en dat | ||||||
15 | komt het gezin ten goede, zo wordt geredeneerd. | |||||
Ying Zhang (16) blijft het liefst zo lang mogelijk op de Chinese school, ook | ||||||
al neemt het huiswerk op haar middelbare school, de Grundel in Hengelo, | ||||||
steeds meer toe. Ze vindt het niet erg om naast de vijf dagen doordeweeks | ||||||
ook nog een extra dag naar de aparte Chinese school te gaan. | ||||||
20 | „Of het zwaar is? Het valt eigenlijk erg mee. Ik zie het als iets extra's. | |||||
Doordeweeks een les Duits, in het weekend Chinees. Hier ontmoet ik mijn | ||||||
Chinese vrienden, doordeweeks trek ik met Nederlanders op". |