Background image

terug

Chinese school koestert eigen taal en cultuur

Chinese school koestert eigen taal en cultuur

 Geruisloos zijn ze geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Chinezen
 worden zelfs niet als minderheid beschouwd. Toch wordt er binnen deze
 gemeenschap veel waarde gehecht aan het instandhouden van de taal en
 cultuur. Daarom sturen veel ouders hun kinderen zaterdags naar de Chinese
5 school in Hengelo.
 Zo'n 120 kinderen volgen op zaterdag hun wekelijkse lessen. De leerlingen
 worden zodanig klaargestoomd dat ze tweetalig de school verlaten. Niet
 alleen prettig voor henzelf maar vooral voor Nederland, zo redeneert de
 school. Directeur Woo noemt graag als voorbeeld de leerling, die na de
10 Chinese school een opleiding tot elektrotechnisch ingenieur aan de
 Universiteit Twente volgde en vervolgens een Philips-divisie aan de hand
 nam om de Chinese markt te verkennen. De school heeft ook nog een ander
 doel: de leerlingen blijven communiceren met hun (groot-)ouders
 die meestal in Azië zijn geboren. Er ontstaat geen generatiekloof en dat
15 komt het gezin ten goede, zo wordt geredeneerd.
 Ying Zhang (16) blijft het liefst zo lang mogelijk op de Chinese school, ook
 al neemt het huiswerk op haar middelbare school, de Grundel in Hengelo,
 steeds meer toe. Ze vindt het niet erg om naast de vijf dagen doordeweeks
 ook nog een extra dag naar de aparte Chinese school te gaan.
20 „Of het zwaar is? Het valt eigenlijk erg mee. Ik zie het als iets extra's.
 Doordeweeks een les Duits, in het weekend Chinees. Hier ontmoet ik mijn
 Chinese vrienden, doordeweeks trek ik met Nederlanders op".


naar:Tubantia van 16 januari 1999