Scholieren kopen steeds meer kleding
Kleding is de grootste uitgavenpost van scholieren. Ongeveer dertig procent van alle
scholieren krijgt een eigen budget om kleding te kopen. Dit kleedgeld bedraagt in
Nederland jaarlijks in totaal ongeveer € 300 miljoen.
De vraag naar kleding door scholieren wordt volgens de economische theorie bepaald door
diverse factoren. Enkele van deze factoren zijn de voorkeuren van scholieren, de prijs van
kleding en het inkomen (inclusief kleedgeld) van scholieren.
Er is onderzoek gedaan naar het bestedingsgedragvan scholieren. Bij dit onderzoek zijn de
scholieren verdeeld in jongens en meisjes en in scholieren die wel en geen kleedgeld
krijgen. Uit dit onderzoek is de prijselasticiteitscoëfficiënt van de vraag naar spijkerbroeken
afgeleid. De resultaten staan in tabel 1.
Tabel
prijselasticiteitscoëfficiënt van de vraag naar spijkerbroeken | ||
met kleedgeld | zonder kleedgeld | |
meisjes | -0,8 | -0,2 |
jongens | -0,4 | A |