Eén prijs, veel boeken
In Nederland is er, in de eerste twee jaar dat een nieuw boek op de markt komt, geen
prijsconcurrentie tussen boekverkopers. In deze periode bepaalt de uitgever de
consumentenprijs en ligt een nieuw boek in alle winkels voor eenzelfde vaste prijs te koop.
Dit heeft vooral voordelen voor de traditionele boekwinkels.
De vaste boekenprijs staat ter discussie. Een eigenaar van een boekwinkel is tegen het
afschaffen van de vaste boekenprijs en stuurt een brief naar een regionaal dagblad. Deze
brief staat hieronder gedeeltelijk weergegeven.
Veel mensen denken ten onrechte dat er in de boekenbranche bij een vaste boekenprijs geen concurrentie is. Ook eigenaren van boekwinkels zijn op de hoogte van de
marketinginstrumenten, ook bekend als de vier P`s.
Het is waar dat wij ons niet kunnen onderscheiden van onze concurrenten met de
verkoopprijs. De traditionele boekwinkel kan zich van de andere boekverkopers, zoals het
warenhuis en de supermarkt, wel onderscheiden door een breed aanbod van boeken en een
deskundig advies aan de klant.
De vaste boekenprijs zorgt ervoor dat wij een gevarieerd aanbod van boeken kunnen
blijven realiseren. Onderzoek heeft aangetoond dat een prijsdaling van boeken tot een
relatief geringe stijging van de gevraagde hoeveelheid leidt. Boekwinkels krijgen dan
naast een daling van de omzet te maken met stijgende verkoopkosten door een grotere
afzet. Om kosten te besparen, zijn boekwinkels dan genoodzaakt de minder goed
verkopende boeken uit het assortiment te halen. Boeken die wat minder bekend zijn bij
het grote publiek, zullen dan nog moeilijker hun weg naar de klant vinden.