Background image

terug

Computergames

afbeelding 1


Uit de actiegame Call of Duty

De invloed van het spelen van actiegames op het gedrag van de ‘gamer’ komt soms negatief in het nieuws. Het onderzoek van Daphne Bavelier brengt daar mogelijk verandering in. Zij onderzocht de invloed van het spelen van actiegames op het onderscheiden van minieme contrasten. Ze liet proefpersonen een test ondergaan, die uit 5 fases bestaat, zoals schematisch weergegeven in afbeelding 2.

afbeelding 2


Bij elke test had een van de twee schermen met kruisjes (fase 3 of fase 5) het golfjespatroon zoals in fase 3 zichtbaar is. De proefpersonen moesten aangeven of het eerste dan wel tweede getoonde kruisjesscherm het golfjespatroon bevatte. Indien zij drie maal het goede antwoord gaven, werd het contrast in het golfjespatroon verkleind en het experiment herhaald, bij een fout antwoord werd het contrast vergroot en het experiment herhaald.

Allereerst vergeleek Daphne de resultaten van fervente gamers met personen die nauwelijks computergames spelen. Het viel op dat gamers kleinere contrastverschillen kunnen onderscheiden dan niet-gamers. Vervolgens testte ze met nieuwe proefpersonen of het spelen van games invloed heeft op het waarnemen van contrasten.
Twee groepen proefpersonen speelden in een periode van negen weken vijftig uren games.

  • Groep 1 speelde de actiegame ‘Call of duty’, waarin snelle beslissingen op gebeurtenissen in het spel van belang zijn.
  • Groep 2 speelde een rollenspel, ‘de Sims’, waarin rustig genomen beslissingen van belang zijn.
Het onderscheiden van de contrasten werd op drie tijdstippen gemeten:
T1 = vóór de periode van negen weken gamen;
T2 = vijf dagen na de periode van negen weken;
T3 = vijf maanden na de periode van negen weken.

De resultaten staan in afbeelding 3.

afbeelding 3


Uit de resultaten kon geconcludeerd worden dat het waarnemen van contrasten op tijdstip T2 was toegenomen in de groep die actiegames speelde. In de groep die ‘de Sims’ speelde trad geen verbetering op. Op tijdstip T3 was dit effect bij de actiegamers nog steeds meetbaar.