afbeelding 1
Uit de actiegame Call of Duty
De invloed van het spelen van actiegames op het gedrag van de ‘gamer’
komt soms negatief in het nieuws. Het onderzoek van Daphne Bavelier
brengt daar mogelijk verandering in. Zij onderzocht de invloed van het
spelen van actiegames op het onderscheiden van minieme contrasten. Ze
liet proefpersonen een test ondergaan, die uit 5 fases bestaat, zoals
schematisch weergegeven in afbeelding 2.
afbeelding 2
Bij elke test had een van de twee schermen met kruisjes (fase 3 of fase 5)
het golfjespatroon zoals in fase 3 zichtbaar is. De proefpersonen moesten
aangeven of het eerste dan wel tweede getoonde kruisjesscherm het
golfjespatroon bevatte. Indien zij drie maal het goede antwoord gaven,
werd het contrast in het golfjespatroon verkleind en het experiment
herhaald, bij een fout antwoord werd het contrast vergroot en het
experiment herhaald.
Allereerst vergeleek Daphne de resultaten van fervente gamers met
personen die nauwelijks computergames spelen. Het viel op dat gamers
kleinere contrastverschillen kunnen onderscheiden dan niet-gamers.
Vervolgens testte ze met nieuwe proefpersonen of het spelen van games
invloed heeft op het waarnemen van contrasten.
Twee groepen proefpersonen speelden in een periode van negen weken
vijftig uren games.