1 | | | Een jaar of twintig geleden alweer liet de | | 6 | | | Meer aandacht voor de persoon dient niet |
| | | politie de kijkers een spotje zien waarin enkele | | | 105 | | alleen tot een andere behandeling van de |
| | | dieven op stelten en met aan hun handen | | | | | delictpleger te leiden, maar zou ook een |
| | | enorme witte, ballonachtige vingers, op zoek | | | | | andere vorm van opsporing moeten inhouden. |
| 5 | | naar buit, in een argeloze menigte lopen. Een | | | | | De vaak als alternatief gepropageerde |
| | | stem op de achtergrond houdt de kijkers voor | | | | | criminaliteitsbestrijding in de vorm van |
| | | dat permanente waakzaamheid geboden is, | | | 110 | | preventief fouilleren en een algemene |
| | | want mensen met grijpgrage vingers zijn in | | | | | identificatieplicht brengt het gevaar met zich |
| | | werkelijkheid natuurlijk niet zo makkelijk te | | | | | mee, dat de politie mensen die niets verkeerds |
| 10 | | herkennen. | | | | | doen, van zich vervreemdt. In België en |
2 | | | Ook vandaag de dag nog wordt criminaliteit | | | | | Frankrijk heeft het veelvuldig vragen naar |
| | | in politieke discussies over veiligheid bij voor- | | | 115 | | papieren van jongeren die op straat rond- |
| | | keur voorgesteld als een anoniem gevaar. | | | | | hangen, alleen maar bijgedragen aan de |
| | | Niemand lijkt te weten wie de criminelen zijn | | | | | polarisatie. Het invoeren van een legitimatie- |
| 15 | | en wat hun achtergrond is. Politici hebben het | | | | | plicht voor iedereen die ouder is dan 12 jaar, |
| | | wel veel over onveiligheid, maar hebben | | | | | leidt alleen maar tot nieuwe strafbare feiten en |
| | | onvoldoende zicht op de daders. Dat staat een | | | 120 | | daarmee tot een verzwaring van het taken- |
| | | goede aanpak in de weg. Neem de discussie | | | | | pakket van politie en justitie. |
| | | over het lage oplossingspercentage bij de | | 7 | | | Tegenover deze vormen van criminaliteits- |
| 20 | | politie. De Nederlandse politie lost slechts | | | | | bestrijding, die al te willekeurig en weinig |
| | | vijftien procent van de misdrijven op. Voor het | | | | | doeltreffend zijn, staat een meer persoons- of |
| | | vertrouwen van de burger in de politie is dat | | | 125 | | wijkgerichte aanpak. De politie in Amsterdam |
| | | niet bevorderlijk. De reactie van de politiek is | | | | | werkt met zogenoemde buurtregisseurs. |
| | | simpelweg dat er meer geld moet naar de | | | | | Idealiter weet zo'n regisseur wat er speelt in |
| 25 | | politie. De afgelopen jaren is dat geld er ook | | | | | een wijk en wie er voor overlast zorgen. Deze |
| | | gekomen en steeds weer menen politieke | | | | | functionaris staat in contact met de jeugdhulp- |
| | | partijen in de verkiezingstijd méér blauw op | | | 130 | | verlening en de leerplichtambtenaar, is ervan |
| | | straat te moeten beloven. | | | | | op de hoogte welke jongeren problemen |
3 | | | Maar het lage opsporingspercentage, dat | | | | | hebben op school en wie een risicofactor |
| 30 | | de roep om meer blauw lijkt te rechtvaardigen, | | | | | vormt. De latente crimineel is niet langer |
| | | is misleidend. Volgens Mariëtte Christophe, lid | | | | | anoniem en op die manier wordt het mogelijk |
| | | van de korpsleiding van de politie | | | 135 | | in een vroeg stadium in te grijpen. Als een van |
| | | Amsterdam/Amstelland, werd er in het jaar | | | | | die jongens wordt gepakt, krijgt hij niet langer |
| | | 2002 in Amsterdam 51000 keer een arrestatie | | | | | de softe behandeling die gebruikelijk was bij |
| 35 | | verricht. Daarbij ging het om 13000 mensen, | | | | | iemand die voor de eerste keer in de fout gaat |
| | | van wie de helft voor de eerste keer werd | | | | | ? er wordt direct een passende straf opgelegd. |
| | | gepakt. De andere helft bestond uit veel- | | 8 | 140 | | Veel burgers hebben heel goed in de gaten |
| | | plegers die van de criminaliteit leven. Deze | | | | | dat er in hun buurt iets niet pluis is. Zij weten |
| | | criminelen plegen zo'n honderd misdrijven per | | | | | vaak precies op welke plekken autoramen |
| 40 | | maand. Zij hebben doorgaans veel meer op | | | | | worden ingegooid, waar een drugspand is en |
| | | hun kerfstok dan het misdrijf waarvoor ze | | | | | in welk café gestolen goederen worden ver- |
| | | worden gepakt. Natuurlijk kan de politie | | | 145 | | handeld. Bij gerichte criminaliteitsbestrijding |
| | | proberen om ze ook andere misdaden te laten | | | | | hoort ook het gebruikmaken van deze |
| | | bekennen. Dat zou het oplossingspercentage | | | | | informatie. Aan het structureel inventariseren |
| 45 | | flink opschroeven. Maar de strafmaat loopt niet | | | | | van klachten wordt nu nog veel te weinig |
| | | op naarmate de dader meer bekent. "Zo'n man | | | | | gedaan. De politie zou op haar beurt naar de |
| | | weet zelf ook niet meer wat hij allemaal heeft | | | 150 | | burgers toe opener moeten zijn over haar |
| | | gedaan. Veel misdaden worden dus niet | | | | | activiteiten. Ze kan op internet laten zien wat |
| | | officieel gekoppeld aan de veronderstelde | | | | | er gebeurt met een aangifte, hen informeren |
| 50 | | daders, maar er zijn maar weinig daders die | | | | | over het aantal misdrijven dat in de wijk is |
| | | nooit worden gepakt. We kunnen ervan | | | | | gepleegd en het aantal mensen dat daarvoor |
| | | uitgaan dat we de laatste twee jaar alle veel- | | | 155 | | is gepakt. Als misdaad een gezicht krijgt, |
| | | plegers binnen hebben gehad en dat die ook | | | | | verliest ze al veel van haar dreiging. |
| | | veroordeeld zijn", zegt Christophe. Het per- | | 9 | | | En waarom zouden buurtbewoners niet |
| 55 | | centage gestrafte daders is volgens haar wél | | | | | mogen meepraten over de beleidskeuzes van |
| | | hoog en van het massaal straffeloos kunnen | | | | | politie en overheid? Gevoelens van onveilig- |
| | | begaan van misdaden is geen sprake. | | | 160 | | heid hebben namelijk niet alleen te maken met |
4 | | | Het probleem van de criminaliteits- | | | | | het aantal misdaden dat gepleegd wordt, maar |
| | | bestrijding schuilt in andere factoren, bij- | | | | | ook met de verloedering van de openbare |
| 60 | | voorbeeld in wat er na de periode van straf | | | | | ruimte waarin niemand de ander kent. Hoe |
| | | met de dader gebeurt. De onveiligheid in de | | | | | anoniemer een ruimte is, hoe minder de |
| | | samenleving is zo bezien niet te wijten aan | | | 165 | | mensen zich op hun gemak voelen. Toezicht- |
| | | een falen van de opsporing, maar aan een | | | | | houders kunnen helpen het onbehagen in te |
| | | tekortschieten van de reclassering. De oude | | | | | dammen. Maar dat is niet de enige manier. De |
| 65 | | maatschappelijke idealen over 'het beter | | | | | stad Schiedam, bijvoorbeeld, wil alle mensen |
| | | maken' van de misdadiger zijn ingeruild voor | | | | | die op straat werken, inschakelen bij het |
| | | een hardere houding. Mensen willen niet | | | 170 | | veiliger maken van een buurt. Schoonmakers, |
| | | langer begrijpen waardoor iemand tot zijn | | | | | straatvegers, bewakingspersoneel en |
| | | daden komt. Begrijpen komt immers verdacht | | | | | receptionistes worden aangemoedigd om |
| 70 | | veel in de buurt van accepteren. Een slechte | | | | | contact te leggen met burgers. Dat betekent |
| | | jeugd geldt niet langer als excuus om te stelen | | | | | dat vuilnismannen niet zo efficiënt mogelijk |
| | | of te slaan. Medelijden is ingeruild voor een | | | 175 | | moeten doorjakkeren, maar ook best eens een |
| | | oorlogsverklaring aan de hufters. De aanpak | | | | | praatje mogen maken met buurtbewoners. |
| | | die bij deze cynische houding hoort, is het | | | | | Informatie of klachten die ze op deze manier |
| 75 | | verzwaren van de straffen, het verhogen van | | | | | horen, kunnen ze doorspelen aan een |
| | | de pakkans en het uitbreiden van de | | | | | bevoegde instantie, zoals de politie. |
| | | bevoegdheden van de politie. Misdaad mag | | 10 | 180 | | Bij een meer persoonsgerichte aanpak stuit |
| | | niet langer lonen. Zo wordt de crimineel | | | | | de politie echter nog wel op enkele problemen. |
| | | impliciet aangesproken als een homo | | | | | Welke informatie mag allemaal over risico- |
| 80 | | economicus. Als de pakkans en de strafmaat | | | | | jongeren worden verzameld? Mag men van |
| | | hoger worden, zal een berekenende | | | | | iemand die formeel nergens van wordt |
| | | misdadiger wel eieren voor zijn geld kiezen. | | | 185 | | verdacht, bijhouden in welke coffeeshop hij |
| | | Maar een dwangmatige veelpleger, zo leert de | | | | | vaak rondhangt? Mag je zomaar iemand |
| | | ervaring, stelt zich niet op als een | | | | | volgen die net uit de gevangenis is vrijgelaten |
| 85 | | calculerende burger. | | | | | en zijn straf heeft uitgezeten? Een dader- |
5 | | | Het wordt daarom tijd voor eerherstel van | | | | | gerichte aanpak kan gemakkelijk leiden tot |
| | | de oude heropvoedingsgedachte. Met de | | | 190 | | stereotypering van mensen met een bepaald |
| | | regeling voor de strafrechtelijke opvang van | | | | | uiterlijk of tot schending van de wettelijke |
| | | verslaafden zijn we al een flink stuk op de | | | | | regels met betrekking tot ieders privacy. |
| 90 | | goede weg. Criminele verslaafden kunnen | | 11 | | | Toch verdient deze aanpak de voorkeur |
| | | sinds kort tot twee jaar opgesloten worden om | | | | | boven andere vormen van criminaliteits- |
| | | gedwongen af te kicken. Waarom zouden voor | | | 195 | | preventie, zoals het willekeurig fouilleren op |
| | | andere groepen gedetineerden niet vergelijk- | | | | | straat van meestal onschuldige mensen en de |
| | | bare plannen kunnen worden gelanceerd? Zou | | | | | algemene legitimatieplicht. Zulke maatregelen |
| 95 | | de strafmaat niet afhankelijk gemaakt kunnen | | | | | lijken vooral bedoeld om de ontevreden |
| | | worden van de initiatieven die een gedetineer- | | | | | meerderheid van de Nederlandse burgers te |
| | | de neemt om na zijn straf een ander leven te | | | 200 | | overtuigen van de daadkracht van de politie, |
| | | leiden? Het succesvol afronden van een | | | | | maar stimuleren echte criminelen nauwelijks |
| | | opleiding zou bijvoorbeeld een reden voor | | | | | om een ander leven te leiden. Een dader- |
| 100 | | strafverlaging kunnen zijn. Het idee iedere | | | | | gerichte aanpak biedt een alternatief met |
| | | veroordeelde jongere een coach te geven, | | | | | zoveel perspectief dat de wet er desnoods |
| | | past eveneens in deze herwaardering van de | | | 205 | | voor zou moeten worden aangepast. |
| | | heropvoeding. | | |