1 | 1 | | "Hoe kon dit gebeuren?" kopte De Telegraaf | | | 95 | | in zich dat ze zaken verbieden waarvan het nooit |
| 2 | | paginabreed de maandagochtend na de vuurwerk- | | | 96 | | de bedoeling was dat ze onder de wet vielen. Bij |
| 3 | | ramp in Enschede. Deze krant voelde als geen | | | 97 | | het opstellen van de regels voor geluidsoverlast |
| 4 | | ander de stemming aan in het land: schandalig dat | | | 98 | | bijvoorbeeld is niet voorzien dat daardoor |
| 5 | | zo'n gevaarlijke vuurwerkopslagplaats midden in | | | 99 | | 's nachts geen gebruik kon worden gemaakt van |
| 6 | | een woonwijk ligt! Het duurde inderdaad veel te | | | 100 | | de traumahelikopter. De milieuwetgeving kent |
| 7 | | lang voordat er gesproken werd over een andere | | | 101 | | vergelijkbare gevolgen. Bewerkt aluminium wordt |
| 8 | | bedrijfslocatie. Het was niet de enige onverkwik- | | | 102 | | gerekend onder gevaarlijke stoffen. In sommige |
| 9 | | kelijkheid die boven water kwam in het onderzoek | | | 103 | | gevallen is dat niet meer dan terecht, maar het |
| 10 | | naar de ramp. Steeds als S.E. Fireworks meer | | | 104 | | betekent ook dat totaal ongevaarlijke transporten |
| 11 | | vuurwerk opsloeg dan was toegestaan, riep de | | | 105 | | last hebben van een ongekende administratieve |
| 12 | | gemeente het bedrijf niet tot de orde, maar paste | | | 106 | | last. De overheid heeft zelfs stoffen verboden |
| 13 | | zij de vergunning aan. Dat de classificatie van het | | | 107 | | waarvan het gebruik op geen enkele manier aan te |
| 14 | | vuurwerk niet deugde, moet bekend zijn geweest. | | | 108 | | tonen is! |
| 15 | | Toch trok niemand aan de bel. | | 8 | 109 | | Wie roept dat regels weer regels moeten zijn, |
2 | 16 | | Na de ramp in Volendam zakte het vertrouwen | | | 110 | | gaat er feitelijk vanuit dat het ideale ambtenaren- |
| 17 | | van de burgers in de overheid als hoedster van de | | | 111 | | apparaat een machine is die vlekkeloos uitvoert |
| 18 | | veiligheid helemaal naar een bedenkelijk peil. | | | 112 | | wat politici hebben bedacht. In reacties van de |
| 19 | | Waarom was er niet op toegezien dat de kerst- | | | 113 | | bevolking is dat ook terug te vinden: het voorne- |
| 20 | | versiering in café 't Hemeltje brandwerend was | | | 114 | | men van het Openbaar Ministerie om de milieu- |
| 21 | | gemaakt? Hoe was het mogelijk dat er toestem- | | | 115 | | ambtenaar die verantwoordelijk was voor het |
| 22 | | ming was gegeven om drie cafés op elkaar te | | | 116 | | afgeven van de vergunningen in Enschede te |
| 23 | | stapelen? Waarom was er niet op toegezien dat de | | | 117 | | vervolgen, werd enthousiast ontvangen. Deze |
| 24 | | brandvoorschriften werden nageleefd? Hoe was | | | 118 | | strengheid heeft echter onbedoelde effecten. |
| 25 | | het mogelijk dat er geen brandtrap was? De | | | 119 | | Milieuambtenaren kondigden direct aan dat ze |
| 26 | | gemeente bleek de eigenaar van de cafés geregeld | | | 120 | | geen enkele vergunning meer eigenhandig zouden |
| 27 | | tevergeefs te hebben gesommeerd zich aan de | | | 121 | | verstrekken en voor elk besluit nadrukkelijke po- |
| 28 | | regels te houden. Toch bleven sancties uit. | | | 122 | | litieke steun wilden krijgen. Op die manier loopt |
3 | 29 | | De rampen in Enschede en Volendam hebben | | | 123 | | de machine niet soepel, maar juist vast. De uit- |
| 30 | | zonneklaar laten zien dat er een kloof gaapt tussen | | | 124 | | voerders moeten een zekere handelingsvrijheid |
| 31 | | de papieren werkelijkheid en de praktijk van alle- | | | 125 | | krijgen. |
| 32 | | dag. Er worden regels opgesteld, maar de hand- | | 9 | 126 | | De ambtenaren kunnen hun speelruimte bij de |
| 33 | | having ervan laat te wensen over. Diverse instan- | | | 127 | | handhaving van de regels ook verkeerd gebruiken. |
| 34 | | ties schuiven met papier, maar wie daadwerkelijk | | | 128 | | Zo heeft een onderzoek van VROM laten zien dat |
| 35 | | verantwoordelijk is voor vergunningen, blijft vaak | | | 129 | | milieuhandhavers meer tijd besteden aan de goede |
| 36 | | onduidelijk. In een heldere BBC-documentaire | | | 130 | | bedrijven dan aan de slechte. Begrijpelijk: het na- |
| 37 | | over het BSE-debacle bracht een hoge ambtenaar | | | 131 | | jagen van weigerachtige bedrijven kost veel tijd |
| 38 | | haarscherp het onbehagen onder woorden dat bij | | | 132 | | en levert minder milieuwinst op dan goede afspra- |
| 39 | | de burgers opkomt bij dit soort rampen: "We | | | 133 | | ken maken met ondernemingen die graag gecon- |
| 40 | | willen altijd schuldigen aanwijzen, maar als je | | | 134 | | troleerd willen worden. Toch is dat onacceptabel. |
| 41 | | probeert vast te stellen welke instanties of politici | | | 135 | | Een tweede voorbeeld: bedrijven blijken zelden |
| 42 | | verantwoordelijk zijn voor het BSE-debacle, dan | | | 136 | | gesloten te worden wegens overtreding van |
| 43 | | kom je niet ver. De schuld valt meestal niet te | | | 137 | | milieuvoorschriften. Angst voor schadeclaims als |
| 44 | | herleiden tot instanties of personen." Politicolo- | | | 138 | | sluiting toch onrechtmatig zou blijken, speelt |
| 45 | | gen spreken daarom wel van 'georganiseerde | | | 139 | | hierbij een grote rol. Zelfs bij minder strenge |
| 46 | | onverantwoordelijkheid'. | | | 140 | | maatregelen bestaat een vergelijkbare huiver. Een |
4 | 47 | | In zijn rapport over de ramp in Enschede heeft | | | 141 | | onderzoekscommissie heeft dit probleem al in |
| 48 | | voormalig ombudsman Marten Oosting opgeroe- | | | 142 | | 1998 geconstateerd en een soort verzekering |
| 49 | | pen tot een drastische verandering in het openbaar | | | 143 | | voorgesteld voor schadeclaims. De hoop is dat de |
| 50 | | bestuur: er moet een einde komen aan het eeuwige | | | 144 | | handhavers dan meer lef tonen. |
| 51 | | onderhandelen met overtreders! Zijn oproep heeft | | 10 | 145 | | Onlangs bepleitte de Noord-Hollandse Com- |
| 52 | | veel bijval gekregen. In koor roepen stoere com- | | | 146 | | missaris van de Koningin in het blad Binnenlands |
| 53 | | mentatoren dat het uit moet zijn met het gedogen: | | | 147 | | Bestuurdat gemeenten jaarlijks een rapport over |
| 54 | | regels zijn regels! Dit klinkt flink en mooi, maar | | | 148 | | de handhaving van regels presenteren. Daarin zou |
| 55 | | of het een einde maakt aan de georganiseerde | | | 149 | | moeten staan waar ze bij de handhaving prioriteit |
| 56 | | onverantwoordelijkheid, valt te betwijfelen. | | | 150 | | leggen. Een goed voorstel, omdat zo de impliciete |
5 | 57 | | Oosting en de andere anti-gedogers sluiten hun | | | 151 | | keuzes expliciet worden gemaakt en dus in het |
| 58 | | ogen voor het feit dat tal van regels onderling | | | 152 | | openbaar bekritiseerd kunnen worden. Het geeft |
| 59 | | tegenstrijdig zijn. Voor de brandveiligheid moet | | | 153 | | de handhavers bovendien steun bij het nemen van |
| 60 | | de container met oud papier op straat staan, maar | | | 154 | | impopulaire maatregelen. |
| 61 | | van de milieu-inspectie mag dat juist niet. Voor de | | 11 | 155 | | Een groot bezwaar van het voorstel is echter |
| 62 | | brandveiligheid moet er een nooduitgang komen, | | | 156 | | dat politici wel graag prioriteiten stellen, maar |
| 63 | | maar van de monumentenzorg mag er geen gat | | | 157 | | nooit duidelijk zeggen wat ze minder belangrijk |
| 64 | | worden gehakt in muren van historische waarde. | | | 158 | | vinden. Het is gemakkelijk om nu goede sier te |
| 65 | | Dat wordt vechten tussen die onverschrokken con- | | | 159 | | maken met het aanpakken van vuurwerkbedrijven |
| 66 | | troleurs. De oproep om een einde te maken aan | | | 160 | | en brandgevaarlijke horecagelegenheden, maar |
| 67 | | het gedogen gaat aan deze tegenstrijdigheden | | | 161 | | schuilen daar de grootste gevaren? De Vereniging |
| 68 | | voorbij. Mensen die deze oproep doen, veronder- | | | 162 | | Verkeersslachtoffers merkte onlangs op dat zich |
| 69 | | stellen dat de wettelijke voorschriften een harmo- | | | 163 | | in het verkeer wekelijks rampen voordoen die net |
| 70 | | nieus geheel vormen. Niets is minder waar. | | | 164 | | zoveel slachtoffers tellen als de ramp in Volen- |
| 71 | | Tegenstrijdigheden tussen regels blijven onver- | | | 165 | | dam. Is het niet zinniger onze energie daarop te |
| 72 | | mijdelijk. | | | 166 | | richten? Nog moeilijker is het om aan te geven |
6 | 73 | | De anti-gedogers hebben ook geen oog voor de | | | 167 | | wat niet zo belangrijk is. Van geluidshinder gaat |
| 74 | | dilemma's waarvoor de controleurs zich geplaatst | | | 168 | | niemand dood. Moeten we de controle op dat |
| 75 | | zien. Milieuwetgeving over de uitstoot van ge- | | | 169 | | soort overtredingen dan maar op een laag pitje |
| 76 | | vaarlijke stoffen is het gemakkelijkste te contro- | | | 170 | | zetten? |
| 77 | | leren als de vergunning uiterst gedetailleerde | | 12 | 171 | | De ironie is dus dat door het anti-gedoog- |
| 78 | | voorschriften kent. Controleurs kunnen bijvoor- | | | 172 | | offensief de spanning tussen de papieren werke- |
| 79 | | beeld kijken of er kalkfilters zijn geplaatst in een | | | 173 | | lijkheid en de praktijk niet kleiner wordt, maar |
| 80 | | schoorsteen. Het is echter denkbaar dat sinds het | | | 174 | | groter. Dat wil niet zeggen dat we alles maar |
| 81 | | verstrekken van de vergunning nieuwe techno- | | | 175 | | moeten laten zoals het nu gaat. Maar het probleem |
| 82 | | logische middelen zijn ontwikkeld om op een | | | 176 | | van de huidige regelgeving is haar top-down- |
| 83 | | betere manier de rook te zuiveren. Dat kan beteke- | | | 177 | | benadering: de regels worden van bovenaf opge- |
| 84 | | nen dat de vereiste kalkfilters niet meer aanwezig | | | 178 | | legd en die stomme ambtenaren moeten alleen nog |
| 85 | | zijn. Geen weldenkende ambtenaar zal vinden dat | | | 179 | | het lef hebben om ze uit te voeren. Het moet |
| 86 | | de fabriek voor deze nalatigheid moet worden | | | 180 | | bottom-up. Uitvoerders moeten leren zich te ver- |
| 87 | | gestraft. Er is immers een verbetering. Maar van | | | 181 | | antwoorden voor de keuzes die ze maken bij de |
| 88 | | een simpel handhaven van de regels is dan geen | | | 182 | | handhaving van regels. Dan wordt veel duidelijker |
| 89 | | sprake meer. Het is misschien zelfs beter minder | | | 183 | | waar regels moeten worden aangepast, waar |
| 90 | | gedetailleerde voorschriften te formuleren. De fa- | | | 184 | | strenger moet worden opgetreden en waar gedo- |
| 91 | | briek zou dan zelf kunnen bepalen hoe ze de doel- | | | 185 | | gen beter is omdat de prijs voor strengheid te |
| 92 | | stelling, zuivere rook, kan realiseren. Controle | | | 186 | | hoog is. Pas als we oog krijgen voor de dilemma's |
| 93 | | blijft hoe dan ook nodig. | | | 187 | | van de handhavers, kunnen we de georganiseerde |
7 | 94 | | Vergaande regels dragen bovendien het gevaar | | | 188 | | onverantwoordelijkheid bestrijden. |