Background image

terug

Waar heen ik maar wil!?

Waarheen ik maar wil!?

11     Alle ellende van mensen komt voort uit het feit dat zij niet rustig in een kamer
2 kunnen blijven zitten, zei de Franse filosoof Pascal drieëneenhalve eeuw geleden al. En
3 gelijk had hij. De mens ging lopen, varen, sprong op zijn paard, in de auto, de trein en het
4 vliegtuig. En nu zit alles vast.
25     Zolang de mens bestaat, is hij eropuit getrokken. Op jacht naar voedsel, schatten,
6 land, het onbekende: de honger van de homo mobilis is niet te stillen. Om het zich wat
7 makkelijker te maken, vond hij het wiel uit. De vleugels lieten wat langer op zich wachten.
8 Pas deze eeuw werd de oerdroom als een vogel te kunnen vliegen werkelijkheid.Totale
9 vrijheid.
310     De dag van vandaag is minder romantisch. Je wordt wakker in een stinkende file,
11 scheldend op al die anderen die zo nodig dezelfde kant op moeten. Als je nog een beetje
12 vooruit wilt komen, moet je voor dag en dauw de weg op en als je thuiskomt, is de zon al
13 lang achter de horizon verdwenen. Met de trein dan? Nou nee. Zelfs als-ie op tijd komt, isie
14 maar zelden sneller en zeker niet comfortabeler.Vliegen heeft met vrijheid ook al
15 weinig meer te maken. Nadat je de file op weg naar Schiphol hebt doorstaan, laat je je als
16 een sardientje in het volgende blik proppen. Uren later word je uitgebraakt, met kramp in
17 de benen en een licht onpasselijk gevoel van de plastic maaltijden.
418     En toch willen we ons steeds meer verplaatsen, vaker, sneller, verder.We zijn
19 onverzadigbaar.Met dank aan het biefstuksocialisme, de economische groei en vooral de
20 bank is de eigen auto binnen (bijna) ieders bereik gekomen. In 1960 waren er in
21 Nederland een half miljoen auto’s, nu zijn dat er bijna zes miljoen en in 2020 zullen het er
22 volgens het Centraal Planbureau tussen de acht en de negen miljoen zijn. Als de
23 rekenmodellen kloppen, rijden we tegen die tijd samen zo’n honderd miljard kilometer
24 per jaar, dertig procent meer dan nu.
525     Waar laat je al die auto’s? Het wegennet is in twintig jaar al met dertig procent
26 gegroeid, het snelwegennet zelfs met zestig procent. Moet er dan nog meer asfalt komen?
27 „Jazeker!”, roept de auto- en transportlobby. „We staan met zijn allen 26 miljoen uur per
28 jaar in de file.Al die verloren tijd kost de nationale economie 1,6 miljard gulden!”
629     Wie veroorzaakt die files eigenlijk? De overheid? Of degenen die erin staan? Oké,
30 dat doen ze niet voor hun lol. Maar heel vaak wel uit vrije wil. Meer dan de helft van het
31 aantal kilometers rijden we voor ons plezier, niet voor de zaak.Voor alles pakken we de
32 auto. Om sigaretten te halen, om het oud papier weg te brengen (heel milieubewust).We
33 rijden twintig kilometer om twee kilometer te gaan joggen (heel sportief).
734     Het beroepsverkeer zou graag willen dat we in onze vrije tijd verstandiger omgaan
35 met de schaarse wegen. Maar geeft het zelf wel het goede voorbeeld? Jarenlang hebben
36 veertigtonners geulen in de snelwegen gereden om de overtollige varkensmest uit Brabant
37 aan akkerbouwers in het noorden te slijten.Tulpen komen in vrachtladingen vanuit Zuid-
38 Frankrijk naar de Nederlandse bloemenveilingen om uiteindelijk in Parijs aan de man te
39 worden gebracht.
840     De Britse econoom Fred Hirsch introduceerde in de jaren zeventig de term
41 ’positionele goederen’. Dat zijn zaken die begerenswaardig zijn zolang ze schaars blijven.
42 Maar zodra iedereen erover beschikt, is het genieten voorbij. De eerste auto was zonder
43 meer een positioneel goed. Nu geldt dat misschien alleen nog voor een Rolls Royce. In de
44 jaren zestig droomden veel mannen ervan om kapitein op hun eigen schip te worden. Nu
45 staan ze, pet-pijp-schipperstrui, rijen dik te wachten tot ze de sluis in mogen en hebben ze
46 alle tijd om de borden te lezen die het filevrije Friesland aanprijzen.
947     Wat is nog bijzonder? Voor een schijntje boek je tegenwoordig een strandvakantie
48 van twee weken in Mombassa.We zijn oververzadigd en toch willen we meer: wandelen in
49 de gloeiende woestijn van Mauritanië, overleven op de Amazone, sterven op de Mount
50 Everest. Het positionele goed ligt nu op de bodem van de diepzee, waar je voor zestig
51 mille met een duikboot naar de gezonken Titanic kunt kijken.
1052     Eens was mobiliteit een schaars goed en door het overvloedige gebruik is dat nu
53 weer zo.Dat komt doordat ze nooit als een schaars goed is behandeld.We denken dat
54 onze bewegingsvrijheid onbeperkt is, nee,móét zijn, omdat het om een grondrecht gaat.
55 We gaan waarheen we willen en niemand mag ons tegenhouden. Ik reis, dus ik ben.
1156     Reizen, zeggen voorvechters van totale bewegingsvrijheid, is een weldaad voor de
57 mensheid.Wie andere culturen ontmoet, krijgt er begrip voor en bevordert de wereldvrede.
58 We willen geloven dat mobiliteit geen grenzen kent en niemand helpt ons uit de droom.
1259     De politici durven het kernprobleem niet aan te roeren en houden zich slechts bezig
60 met de vraag hoe uitwassen te voorkomen.Waar het uit de hand dreigt te lopen, komen de
61 asfalteermachines in actie.De emmer van irritatie mag net niet overlopen.
1362     En het werkt wonderwel.Want hoezeer er ook op files en volle, vertraagde treinen
63 wordt gekankerd, een opstand is nog ver weg. Ondanks de vele opstoppingen is Nederland
64 kennelijk nog mobiel genoeg.Als er een verkeersinfarct dreigt, wordt het weer tijd voor
65 een mega-dotteroperatie om de ergste proppen weg te werken. Snelwegen krijgen er een
66 strookje bij, hier en daar komt een nieuw stukje snelweg, een enkele spoorlijn wordt
67 verdubbeld.
1468     De miljarden die hiermee gemoeid zijn, zullen de problemen echter niet oplossen,
69 maar slechts vooruitschuiven. Over tien, twintig jaar zullen we nog steeds in de file staan
70 en op de trein wachten.We zullen alleen met meer zijn dan nu. Het nieuwe aanbod zal
71 nieuwe vraag uitlokken, zo heeft het Centraal Planbureau al gewaarschuwd. Meer
72 spoorcapaciteit betekent niet minder auto’s. Het betekent alleen dat nog meer mensen met
73 de trein zullen gaan, mensen die tot nu toe thuis bleven. Meer en bredere wegen lokken
74 meer wegverkeer uit. In plaats van de problemen fundamenteel aan te pakken, maken we
75 ze erger. Een hele generatie studenten is verslaafd gemaakt aan reizen.Via de bijna gratis
76 OV-jaarkaart hebben zij geleerd dat mobiliteit een dumpartikel is, iets waarvoor je
77 nauwelijks hoeft te betalen en dat onbeperkt voorhanden is.
1578     Hoe lang kan het zo doorgaan in een land als Nederland? Wie denkt dat de boel
79 binnenkort vastloopt, rekent buiten de waard. Ruimtegebrek kan ons niet stoppen. Er
80 kunnen nog boven en onder de huidige wegen nieuwe worden aangelegd. Nieuwe
81 spoorlijnen kunnen ondergronds.De wegen kunnen veel efficiënter worden gebruikt.
82 Grote autofabrikanten werken aan een railgeleidesysteem, waardoor auto’s groepsgewijs,
83 als een trein, over de snelweg kunnen razen. Zeppelins en ondergrondse buizen brengen
84 straks goederen naar de buurlanden. Als het erom gaat het werkelijke probleem te
85 ontlopen, kent onze creativiteit geen grenzen.
1686     De mobiliteit kent die wel, en ooit zullen we eraan moeten geloven.We kunnen op
87 de oude voet doorgaan en wachten tot de wal het schip keert, tot we geen kant meer op
88 kunnen. Dan komen we erachter, op het moment dat het land al onleefbaar is.Als er al
89 honderden miljarden zijn weggegooid.
1790     Zouden we niet eens een deel van dat geld kunnen gebruiken om een andersoortige
91 economie op poten te zetten? Een die minder afhankelijk is van verplaatsingen.We
92 kunnen een begin maken met afkicken door onszelf af te vragen waaróm we eigenlijk ons
93 huis ontvluchten.We hóéven toch niet weg? Wat is er mis met de telefoon, de fax, met
94 Internet? Als we per se willen reizen, dan kan dat toch ook virtueel? Vanuit je luie stoel de
95 hele wereld over. Krijgen we toch nog begrip voor andere culturen, zonder ze te
96 vernietigen. Als we nou gewoon eens wat vaker rustig in onze kamer bleven zitten.Wat
97 een ellende zou dat schelen.

naar: Frits Bloemendaal
uit: HP/De Tijd, 3 april 1998