Background image

terug

De volkskrant 1996 - fragment

fragment

1 Voor het tijdperk van de massa-motorisering woonden de meeste mensen in de
2 nabijheid van waar ze geboren waren, waar ze werkten en waar hun familie en vrienden
3 woonden. Er valt over te twisten in hoeverre de auto het antwoord was op de groeiende
4 mobiliteitsbehoefte of juist de mobiliteit teweegbracht (ik vermoed het laatste), maar zeker
5 is dat de ruimtelijke spreiding van wonen, werken en recreëren, en de gelijktijdige
6 processen van ontzuiling en emancipatie nauw verweven zijn met het feit dat de mens
7 mobiel werd.
8 Mobiliteit is een elementaire levensbehoefte geworden, een voorwaarde voor
9 volwaardige economische en sociale participatie.We zullen ons met de auto moeten
10 blijven behelpen, ondanks alle geweeklaag over files. Met die files is het een beetje net als
11 met het weer: iedereen kankert erover, maar schikt zich erin. Nog altijd ben je met de auto
12 overal het snelst. Het berekenen van de kosten als gevolg van verloren tijd is net zo
13 onzinnig als vaststellen hoeveel inkomen wordt gederfd door naar voetbal te kijken of
14 langer uit te slapen. En zoals de korte geschiedenis van de planeconomie heeft geleerd,
15 gaat het pas echt mis wanneer de overheid gaat bepalen welke economische (of sociale)
16 activiteiten prioriteit hebben

uit: de Volkskrant, Ed Lof, 20 november 1996