Background image

terug

Verslaafd aan een illusie

Verslaafd aan een illusie

11    Als de moeder van mijn vriendin haar dochter opbelt om iets te vertellen over de
2 laatste bemiddelingspoging in een familievete, begint ze tegenwoordig met de
3 aankondiging: "Dit is soapaflevering 517 .. ." En dan komt het verhaal, vaak wat minder
4 opgewekt van toon dan dit luchtige begin . Ze weet natuurlijk wel dat het in een belezen
5 gezelschap meer indruk maakt niet naar The Bold and the Beautiful te verwijzen, maar
6 Shakespeare te citeren: "Life is but a walking shadow ... " bijvoorbeeld. Daarom kan het
7 maar beter een geheimpje blijven tussen moeder en dochter, die liefde voor B&B, iets om
8 samen over te glimlachen en je - bij voorkeur stiekem - samen over op te winden.
29    Dat is het dubbele in de beleving van de soapliefhebber: enerzijds zijn enthousiasme
10 voor en zelfs verslaving aan het genre en anderzijds zijn aarzeling en lichte gêne als zijn
11 liefhebberij ter sprake komt. Of beter: háár liefhebberij, want het zijn doorgaans vrouwen,
12 die aan een bepaalde serie verslingerd raken en geen aflevering meer overslaan - en niet
13 alleen slecht opgeleide vrouwen, zoals het stereotype wil.
314    Die schaamte (meestal vermomd als kokette overdrijving trouwens) lijkt me niet
15 terecht en berust volgens mij op een aantal misvattingen en vooroordelen. Zo zouden
16 bijvoorbeeld in soaps de personages clichématig zijn en niet psychologisch verantwoord. In
17 de meeste soaps zijn de personages juist wél psychologisch verantwoord en krijgen ze
18 bovendien alle ruimte zich te ontwikkelen. Dat kan ook niet anders, gezien de eindeloze
19 duur van elke serie, waardoor je de personages jarenlang in actie ziet. Uiteindelijk kom je
20 aanzienlijk meer over hén te weten dan over - pakweg - menige kennis of collega.
421    Stephanie Forrester en Brooke Logan, twee hoofdpersonen uit B&B, haten elkaar,
22 en niet zonder reden: ze betrappen elkaar met de regelmaat van de klok op allerhande
23 manipulaties om hun zin door te drijven. Wat ze niet van elkaar zien, is wat de kijker wél
24 ziet: de momenten dat de zeer tegen haar zin gescheiden Stephanie zit te treuren in haar
25 lege, veel te grote huis, terwijl Brooke maar liefst door twéé Forrester mannen verlaten
26 zich moet behelpen met fantasieën en wanen. Een excuus voor al hun leugens en
27 geïntrigeer is dat misschien niet, maar buitengewoon menselijk is het wel, zodat het nog
28 niet meevalt om echt de pest aan ze te krijgen, of een van beiden gelijk te geven ten koste
29 van de ander. De wereld van de soap blijkt dus minder clichématig en ongecompliceerd
30 dan sommige critici beweren. Waarom zouden hoger opgeleide vrouwen dan niet mogen
31 kijken?
532    "Het gaat over eeuwige thematieken: strijd tussen familieleden, geboorte, liefde, dood
33 en ziekte", zei Liesbet van Zoonen, docent in de communicatiewetenschap in Amsterdam,
34 drie jaar geleden in het feministische tijdschrift Opzij als tastende verklaring voor het feit
35 dat ook hoger opgeleide vrouwen graag naar soaps als The Bold and the Beautiful kijken.
36 Bovendien, denkt ze, hebben deze vrouwen dan nog het voordeel dat ze zich op
37 verschillende manieren met hun favoriete soap bezighouden: "Niet alleen kunnen ze hun
38 eigen omstandigheden vergelijken met situaties uit soaps en daar al dan niet de ironie van
39 inzien, maar ze kunnen ook kijken naar de manier waarop het script in elkaar zit."
640    Al bieden soaps door hun thematiek genoeg mogelijkheden tot identificatie, echt
41 "alledaags en herkenbaar" zoals Liesbet van Zoonen ze noemt, zijn ze lang niet altijd.
42 Tenzij je onder herkenbaarheid het slaapverwekkende realisme van een Nederlandse low-
43 budget soap als Goede Tijden Slechte Tijden wilt verstaan, waarin zelfs de meubeltjes van
44 Ikea en Habitat 'herkenbaar' zijn. Het gaat mij te ver al die soaps over één kam te scheren
45 en onder één noemer te brengen: 'doorsnee soap kijkende huisvrouw krijgt haar eigen
46 leed gepresenteerd, al dan niet mooi opgepoetst en met een handvol sterrenstof
47 bestrooid'. De situaties in Amerikaanse soaps zijn namelijk noch doorsnee, noch
48 herkenbaar. In deze series treedt juist een heel ander type mensen op dan dat waartoe de
49 kijker behoort. Alles draait daar immers om rijke tot extreem rijke mensen, en "the rich
50 are different from you and me" merkte F. Scott Fitzgerald ooit terecht op. Zij zijn anders,
51 niet zozeer omdat ze méér geld hebben, maar omdat het bezit van geld, véél geld, allerlei
52 gevolgen heeft voor hun levensstijl, levenshouding en levensopvatting.
753    En de romantische liefde dan, waar het allemaal om begonnen zou zijn in de soap?
54 Die biedt een voor de hand liggende verklaring voor de bijna universele
55 aantrekkingskracht die het genre uitoefent op al die verschillende soorten vrouwen, waar
56 ook ter wereld. Zelfs feministisch georiënteerde vrouwen worden aangestoken en slaken
57 een zucht van verlichting als een van hun heldinnen door het middenpad van de kerk naar
58 het altaar wordt geleid. "De serie is één grote reclame voor The American Way of Life en
59 voor Het Gezin", zei iemand in een interview over The Bold and the Beautiful, zelf oprecht
60 verbaasd over het feit dat dit haar kijkgenot niet in de weg stond. "In vrijwel al die
61 huwelijken gaat er nogal wat mis, maar Gezin en Huwelijk komen voor iedereen op de
62 eerste plaats."
863    Dan is er de psychoanalytische verklaring van Margit Deben. Zij denkt dat de
64 populariteit van het genre iets te maken heeft met de hoop en verwachtingen die je eens
65 hebt moeten opgeven. "Zo'n Eric Forrester staat voor een heleboel vrouwen model voor
66 de vader die ze eigenlijk graag hadden willen hebben. Want, hoeveel kritiek we
67 tegenwoordig ook mogen hebben op de traditionele waarden en normen, als kind hebben
68 we vrijwel allemaal verlangd naar een veilig gezin waarin vader en moeder, broertjes en
69 zusjes, ondanks allerlei moeilijkheden, altijd bij elkaar zouden blijven." Dat gemis wordt
70 dan samengevat als het Paradise Lost-effect.
971    Traditioneel en 'veilig' zijn de familieverhoudingen in soapseries echter allerminst,
72 daar vergissen zowel de critici als de liefhebbers zich in. Weliswaar kijken alle
73 soapheldinnen uit naar het moment dat hun nieuwste vriendje besluit 'de vraag te stellen'
74 en gaat het merendeel van de gesprekken vervolgens over het formaat van de ring en de
75 vermoedelijke trouwdatum, maar ondertussen worden de meeste verlovingen alweer
76 verbroken voor het zover is en ritselt het van de schandelijke familiegeheimen:
77 verkrachting, overspel, onwettige kinderen die hun echte vader niet kennen, moord,
78 maffiapraktijken, bedrog, kidnapping, gokverslaving en alcoholisme. Broers en gezworen
79 vrienden deinzen er niet voor terug om elkaar een vriendin te ontstelen en die prompt
80 zwanger te maken. Wat dan weer Hoogst Geheim gehouden wordt natuurlijk.
1081    Paradise Lost? Over wiens paradijs hebben we het dan in vredesnaam? Wie zou er
82 in zo'n wereld willen leven? En toch zijn soaps wel degelijk geruststellend. Waren ze dat
83 niet, dan zouden ze niet zo verslavend zijn, denk ik. Waar komt die geruststelling en
84 daarmee de verslaving dan vandaan?
1185    Volgens het gros van de soapdeskundigen wordt verslaving in de hand gewerkt door
86 het dagelijks aanbod, waardoor zelfs de sterkste kijker in de verleiding komt om ook eens
87 'een lijntje te snuiven' - waarna hij of zij bezwijkt. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet,
88 want ze vergeten dat er wel meer programma's bestaan die dagelijks worden uitgezonden:
89 sportverslagen, quizzen en Tv-spelletjes. Wie daar niet in geïnteresseerd is, loopt heus geen
90 kans eraan verslaafd te raken, terwijl de soaps juist hun eigen vraag hebben geschapen,
91 een wereldwijde hardnekkige behoefte die er voorheen niet was.
1292    Ik denk dat ik weet wat de verklaring is. Die heeft wel degelijk met de dagelijkse
93 herhaling van doen, maar op een andere manier dan de deskundigen denken. Niet de
94 verheerlijking van Huwelijk en Gezin is dwingend en onweerstaanbaar, want zo diep gaat
95 die idealisering niet in de soaps. Nee, juist het feit dat zo'n tv-familie een hermetisch
96 gesloten ruimte vormt, bezorgt de fans rillingen van opperst genot. Elke serie is een
97 wereld, een afzonderlijk universum. Wát de mensen elkaar ook aandoen, er is altijd één
98 consequentie die ze niet aan het gedrag van een ander kunnen verbinden: zolang de
99 tekstschrijver het wenst en het contract het voorschrijft, kunnen ze zich niet van de rest
100 verwijderen. Niemand wordt duurzaam uitgestoten, en dat is dus ook de garantie die de
101 kijker heeft. Elke ochtend kloppen de personages het stof van hun kleren, krabbelen op en
102 maken zich gereed voor de volgende krachtmeting, of de volgende liefde natuurlijk, wat
103 doorgaans op hetzelfde neerkomt. De tijd is stilgezet in deze betoverde levens en dus
104 krijgen de personages steeds weer een kans om hetzelfde opnieuw te doen, maar dan
105 beter. En wie weet, lukt het deze keer wél. Dat is geruststellend.
13106    Daarom kijk ik, elke ochtend en soms ook nog 's avonds laat, omdat ik verslaafd ben
107 aan de illusie dat spijt nergens voor nodig is.
naar:Emma Brunt
uit: HP/De Tijd, 12 januari 1996