Background image

terug

Het is hoog tijd voor een cultureel reveil, historische argumenten tegen klimaatpaniek.

Het is hoog tijd voor een cultureel reveil1)

De staatssecretaris van Cultuur wil dat elitekunst het grote publiek meer aanspreekt. Maar wanneer hij wat langer om zich heen had gekeken, had hij kunnen zien dat zijn visie op de cultuur geen hout meer snijdt.

1     Ik las ergens dat het Eurovisie Songfestival het    gedrag, waarop hoger geplaatsten uit onderscheidingsdrift
 best bekeken televisieprogramma was van50 zich er weer van afkeerden en hun gebruiken
 1998, op de vijfde plaats gevolgd door het en smaak verfijnden. De verspreiding van
 Nationaal Songfestival. Exclusief voetbal, stond er kunst, mode en smaak ging van boven naar
5 bij, want anders zou het lijstje louter WKwedstrijden beneden. Daarom spraken cultuurkenners, als de
 van het Nederlands elftal bevat hebben. massa overnam wat door de elite was ontwikkeld,
 Nou ja, het kan erger, dacht ik. Toen pas las ik dat55 van „gedaalde cultuurgoederen”. De elite oefende
 het hier om kijkgedrag ging van mensen die tot de een grote sociale aantrekkingskracht uit. Door
 hogere sociale klassen gerekend kunnen worden, opera, klassieke muziek, beeldende kunst, ballet,
10 zoals de lezers van deze kwaliteitskrant. Zowel de toneel en literatuur mooi te vinden, toonde je
 bloedeloze glittermuziek van het songfestival met goede smaak en telde je cultureel mee.
 zijn opgefokte wedstrijdkarakter als de drakerige560     Wanneer precies de culturele beweging van
 speelfilms die door Veronica worden uitgezonden boven naar beneden is gestopt en volledig is omgedraaid,
 blijken bij de culturele bovenlaag goed in de smaak is moeilijk te zeggen. Er moet een samenhang
15 te vallen. Dat vind ik schokkend. zijn met de massale welvaart die ergens in de
2     Naar mijn idee is dit kijkgedrag symptomatisch jaren zeventig begon. De komst van de commerciële
 voor een culturele welvaartscrisis die sluipenderwijs65 televisie heeft het proces ongetwijfeld versneld.
 is ontstaan en die nu pas in volle omvang duidelijk Zeker is dat de culturele smaak nu ook in hogere
 wordt. De smaak van de elite begint steeds meer op kringen in belangrijke mate gevormd wordt door
20 de smaak van ’het gewone volk’ te lijken. Staatssecretaris de lagere, commerciële massacultuur. Voetbal, de
 Rick van der Ploeg geeft er geen blijk soapseries, de talkshows, de triviaalliteratuur, het
 van dat hij doorheeft dat dit een probleem is. In zijn70 songfestival, de discomode, ja het pijltjes gooien
 onlangs gepresenteerde nota, getiteld Cultuur als door dikbuikige kroegtijgers, het wordt allemaal
 confrontatie, doet hij het voorkomen of de zwaar even hartstochtelijk gevreten door mensen die
25 gesubsidieerde elitekunst (ballet, experimentele gestudeerd hebben als door werklui op de steigers
 schilderkunst, klassieke muziek etc.) kunst is waar en leerlingen in het lager beroepsonderwijs.
 de massa steeds weer op stuk loopt. Door van de675     Dat zou allemaal niet erg zijn, als het met de
 elitekunst te eisen dat ze de massa (vooral de elitecultuur ook maar voorspoedig ging. Maar dat
 jongeren, allochtonen en ’mensen in de provincie’) is niet zo. En niemand doet er wat aan, want wie er
30 meer aanspreekt, hoopt hij een brug te slaan naar voor opkomt of er maar zelfs belangstelling voor
 de massacultuur. Hij wil „het beste populair maken toont, loopt het risico uitgemaakt te worden voor
 en het populaire beter”. Maar door zijn politiek80 elitaire, arrogante bal. De druk van onderaf is zo
 van esthetische zuivering zal het populaire het sterk dat bovenin het ene mooie cultuurgoed na het
 beste genadeloos verdrijven, zal de massakunst het andere over de rand wordt geduwd en ongemerkt
35 van de elitekunst winnen. verdwijnt in de vergetelheid. Door mensen van
3     Van der Ploeg ziet een culturele tweedeling en boven de veertig wordt er wellicht meer elitekunst
 steekt zijn hand uit naar de (jeugdige, allochtone,85 geconsumeerd dan ooit, maar zij zullen uitsterven.
 provinciale) massa die cultureel niet aan bod zou En wie van de Nederlanders beneden de dertig
 komen. Van de elitekunst verlangt hij dat ze het weet nog iets van de geschiedenis van de literatuur,
40 grote publiek meer aanspreekt. Maar het is niet de de filosofie, muziek, beeldende kunst of van de
 massa waar Van der Ploeg zich zorgen om zou culturele wordingsgeschiedenis in het algemeen?
 moeten maken, maar juist de elite.Want wat is er90 Er heerst een agressieve hier-en-nu genotscultuur
 gebeurd? waarbinnen geschiedenis of culturele erfgoederen
4     Eeuwenlang namen mensen uit de middenklasse geen waarde meer hebben. Wat telt is uiterlijk en
45 de etiquette, de mode en de culturele smaak van de popmuziek - en dan ook nog vooral de meest commerciële
 elite over, omdat ze hoopten daardoor tot een vormen ervan. In materieel opzicht gaat
 hogere klasse gerekend te worden. En na een tijdje95 het beter dan ooit, de mogelijkheden tot culturele
 imiteerden ook mensen uit lagere standen dat
noot 1 : reveil: herleving, opleving

 ontplooiing zijn nooit beter geweest dan nu, maar    kunnen de bedreigde cultuurgoederen worden
 wat groeit en bloeit is het alles overwoekerende beschermd tegen de massawals die alles verplat?
 onkruid van de commerciële wansmaak. Hoe moeten de liefhebbers van wat mooi, zeldzaam
7      Wie ook maar enige binding heeft met wat mooi135 en broos is, zich verweren? Hoe roep je nu
100 en waardevol is, ziet elke dag weer bevestigd hoe een halt toe aan de verdere verloedering van de
 ernstig de fragiele, weerloze elitekunst bedreigd echte kunst? Als ik staatssecretaris van Cultuur
 wordt door een luidruchtig en agressief oprukkende was, zou ik dáár eens goed over nadenken in plaats
  massacultuur die aan André Rieu2) de voorkeur  van over hoe de elitekunst ten behoeve van de
 geeft boven Yehudi Menuhin, de logica van voetballer140 massa verplat moet worden. De elitekunst moet
105 Cruyff boven die van de Griekse filosoof niet naar jongeren, allochtonen en ’mensen in de
 Aristoteles, detectiveschrijver Appie Baantjer provincie’ buigen, maar zíj moeten naar de
 boven literator Thomas Rosenboom, het gekunstelde elitekunst buigen, willen buigen en vooral kunnen
 popdansen boven het verfijnde Nationaal buigen. Elitekunst is niet alleen iets van vroeger,
 Ballet en het Theater van de Lach boven het theater145 maar is alles wat verder reikt dan louter
110 dat te denken geeft. amusement en waar aanvankelijk inspanning voor
8      Zelden zal een politicus zo weinig gevoel hebben nodig is en waarvan je pas kunt genieten nadat je
 getoond voor de culturele tekenen des tijds als Van je erin verdiept hebt. Maar welke jongeren,
 der Ploeg. In plaats van een brug te slaan, zou ik autochtoon of allochtoon, willen zich die
 hem willen oproepen een dam op te werpen tegen150 inspanning nog getroosten als ze het gevaar lopen
115  de vulgarisering3), trivialisering4) en verplatting  te worden uitgelachen door hun leeftijdgenoten?
 van het culturele klimaat. Hij zou zijn zorg moeten Daar zit hem de kneep.
 uitspreken over de overheersende rol van de massacultuur 10      Het is tijd dat de overheid zich verzet tegen een
 en over de druk tot aanpassing aan de verdere opmars van de massacultuur. Een van
 massa die op kunstenaars wordt uitgeoefend. Alle155 overheidswege gesubsidieerde culturele vorming
120 bloemen moeten bloeien, niet alleen de goudsbloemen zou kunstbesef en smaakontwikkeling een stimulans
 van de massasmaak. Maar in plaats daarvan kunnen geven. Vorming kan het besef bijbrengen
  steekt hij voor de camera’s heel populistisch5)  dat roem op de televisie nog wat anders is dan
 de loftrompet over popmuziek („waarom Wagner kwaliteit, dat een kunstenaar lang niet altijd van
 wel subsidiëren en de Rolling Stones niet?”) alsof160 camera’s houdt en dat je aanpassen aan de smaak
125  die buitengewoon commerciële, assertieve6) en  van het grote publiek meestal dodelijk is voor ware
 dominante uitingen van jeugdcultuur van staatswege kunst die immers vernieuwend is.Wat nu nodig is,
 hulp zouden behoeven. En dat alles onder de is een staatssecretaris van Cultuur die durft op te
 helaas achterhaalde noemer van „democratisering komen voor de elitekunst, desnoods door zijn
 van cultuur”.165 middelvinger op te steken voor de camera’s van de
9 130     In plaats van voor democratisering van de cultuur commerciële pulpzenders.
 zou ik willen pleiten voor een cultureel reveil. Hoe

Bovenstaande tekst is een bewerking van
NRC Handelsblad op 16 juni 1999
.

noot 2 : André Rieu: bij het grote publiek geliefde vertolker van populaire klassieke melodieën
noot 3 : vulgariseren: iets wat verheven is voor het grote publiek toegankelijk maken
noot 4 : triviaal: gewoon, alledaags, zonder wezenlijke betekenis
noot 5 : populistisch: populair, maar oppervlakkig
noot 6 : assertief: in staat om voor zichzelf op te komen