| 55 | | irritaties juist wordt gepropageerd of zelfs als |
| | | een nieuwe burgerdeugd wordt gepresenteerd. |
| | | In willekeurige volgorde geven we hier een |
| | | aantal voorbeelden van nieuwigheden op dat |
| | | terrein die recent de publiciteit haalden. Enkele |
| 60 | | daarvan zijn nog in een voorbereidend stadium, |
| | | andere zijn nog onderwerp van discussie: de |
| | | kliklijn voor afpersingen door de Amsterdamse |
| | | politie, het voorstel voor het instellen van een |
| | | kliklijn voor gevallen van illegale onderhuur, de |
| 65 | | klaaglijn voor werkoverschrijding in het |
| | | vrachtverkeer, de klaaglijn voor fraude met |
| | | uitkeringen en de kliklijn voor gesjoemel door |
| | | vuilnismannen. Is de weerzin tegen klikken aan |
| | | het verdwijnen in onze maatschappij en, zo ja, |
| 70 | | welke verklaring kan daarvoor dan gegeven |
| | | worden? |
5 |
| | De indruk dat het om een geheel nieuw |
| | | fenomeen zou gaan, is onjuist. De politie maakt |
| | | al sinds jaar en dag gebruik van al dan niet |
| 75 | | anonieme tips en bij zware delicten wordt de |
| | | medewerking van het publiek zelfs |
| | | uitdrukkelijk gevraagd. Al heel lang is er |
| | | bovendien een willig oor voor boze buren die |
| | | de sociale dienst of de woningcorporatie bellen |
| 80 | | met de melding dat er naast hen iets gebeurt |
| | | wat niet door de beugel kan. Het gaat hier om |
| | | door de overheid heimelijk toegestane |
| | | aangiften waarmee zij achter de schermen haar |
| | | voordeel doet. Klikken moet echter een |
| 85 | | ondeugd blijven en juist de overheidsinstanties |
| | | zouden uiterst terughoudend moeten zijn in het |
| | | aanmoedigen ervan. De algemene regel zou |
| | | moeten zijn, dat geformaliseerde |
| | | klikvoorzieningen nimmer toegestaan zijn! |
6 |
90 | | Alvorens in te gaan op de argumenten die dit |
| | | standpunt kunnen ondersteunen, is het |
| | | belangrijk het volgende onderscheid te maken. |
| | | Klikken en klagen zijn allebei manieren om |
| | | gebeurtenissen of handelingen die de |
| 95 | | betrokkene als slecht of onrechtvaardig |
| | | beschouwt, te bestrijden. Maar er zijn |
| | | belangrijke verschillen. De klager richt zich |
| | | direct tot de veroorzaker van de gebeurtenis of |
| | | tegen een handeling waarvan hij zelf last |
| 100 | | ondervindt. Klachtenregelingen benadrukken |
| | | terecht dat degene tegen wie de klacht is |
| | | ingebracht, daarvan op de hoogte moet zijn en |
| | | zijn eigen visie ertegenover moet kunnen |
| | | stellen: het aloude beginsel van hoor en |
| 105 | | wederhoor. Klikken, daarentegen, gaat achter |
| | | de rug van de ‘dader’ om en heeft betrekking |
| | | op een handeling of praktijk die de klikker niet |
| | | in eerste instantie zelf treft. Degene over wie op |