1 | | | Al sinds mensenheugenis trekken individuen, | | | 105 | | onder het motto ‘eigen volk eerst’ de lucratieve |
| | | families, stammen, zelfs hele volkeren | | | | | overheidsbaantjes voor zichzelf. In 1768 |
| | | naar nieuwe streken in de hoop op een betere | | | | | keerde de Amsterdamse koopman Cornelis |
| | | toekomst. Vaak worden die nieuwkomers door | | | | | Ploos van Amstel zich in een scherp geschrift |
| 5 | | de autochtone bevolking met wantrouwen | | | | | tegen de benoeming van de ‘vreemdeling’ |
| | | gadegeslagen. | | | 110 | | Cornelis Rauws tot stadsbouwmeester; Rauws |
2 | | | Wij Nederlanders bijvoorbeeld zijn bang | | | | | stamde namelijk uit Woudrichem. Maar ook in |
| | | dat onze banen of huizen door nieuwkomers | | | | | 1968 nog opperde een christen-democratische |
| | | worden ingepikt. En vrijwel altijd bejegenen | | | | | wethouder verbolgen dat de plaatselijke |
| 10 | | wij een vreemdeling met argwaan, omdat hij | | | | | PvdA-top niet uit ‘echte’ Limburgers, maar |
| | | zo anders is dan ‘wij’. Hij koestert in onze | | | 115 | | vooral uit Hollandse import bestond. Bij de |
| | | ogen ‘foute’ gewoonten, hij verbouwt ‘foute’ | | | | | gemeenteraadsverkiezingen werd de PvdA in |
| | | groenten, hij verspreidt ‘foute’ geuren, hij | | | | | Maastricht voor het eerst groter dan het CDA. |
| | | aanbidt de ‘foute’ goden en hij brabbelt een | | | | | In zijn ogen hadden vreemdelingen ‘zijn’ stad |
| 15 | | onverstaanbaar taaltje, wat we niet prettig | | | | | overgenomen. |
| | | vinden, want misschien zijn wijzelf wel het | | 8 | 120 | | De vreemdeling kan vele gedaanten aannemen |
| | | gespreksonderwerp. | | | | | en het gaat te ver ze over één kam te |
3 | | | Xenofobie is van alle tijden, maar van | | | | | scheren. Hij is zowel de islamitische Iraniër in |
| | | sommige tijden toch wat meer. In het Europa | | | | | de Amsterdamse Pijp, als de Amerikaanse |
| 20 | | van de vroeg-eenentwintigste eeuw, met zijn | | | | | emigrant die gedropt wordt in de Amsterdamse |
| | | vervagende nationale grenzen en zijn vele | | | 125 | | grachtengordel, als de Belgische kunsthistoricus |
| | | intercontinentale immigranten, neemt de angst | | | | | die directeur wordt van een Nederlands |
| | | voor vreemdelingen toe. Wie zijn zij, nu we | | | | | museum, maar daar wegens de oeverloze |
| | | steeds minder zeker weten wie wij zélf eigenlijk | | | | | vergadercultuur niet aarden kan. En hij is ook |
| 25 | | zijn? Wat is een Nederlander nog, nu wij | | | | | de stedeling die zich op het platteland vestigt |
| | | op 11 september 20011) allemaal New Yorkers | | | 130 | | en zich daar aan het matineuze geknor van de |
| | | lijken te zijn geworden? | | | | | laatste varkens ergert of anderszins maar niet |
4 | | | De laatste tijd meent menig politicus zijn | | | | | in het dorpsleven integreren wil. |
| | | eigen onzekerheid te moeten overschreeuwen | | 9 | | | Politici moeten oog hebben voor factoren |
| 30 | | door van iedere allochtoon acute inburgering | | | | | die bij de burgers tot een zekere vooringenomenheid |
| | | te verlangen. Als de vreemdeling dat niet wil, | | | 135 | | jegens afzonderlijke individuen |
| | | wat komt hij hier dan doen? Dan kan hij toch | | | | | leiden. Of de komst van de vreemdeling door |
| | | alleen maar kwaad in de zin hebben, gezien | | | | | de autochtone bevolking positief gewaardeerd |
| | | die foute groenten en foute goden? Was het tot | | | | | wordt, hangt allereerst af van de portemonnee. |
| 35 | | voor kort zo dat iemand die het multiculturele | | | | | Komt hij als toerist en laat hij geld achter bij |
| | | samenleven met moslims niet als een paradijs | | | 140 | | souvenirshop, rondvaartboot en horeca, dan is |
| | | beschouwde, van demonisering werd beschuldigd, | | | | | hij welkom. Komt hij concurreren bij de sollicitatie |
| | | nu krijgt iedereen die de islam níet | | | | | op die ene leuke baan en heeft hij geld |
| | | demoniseert het verwijt de problemen niet te | | | | | nodig, dan ziet men hem liever direct weer |
| 40 | | willen zien. Politici schamen zich niet elkaar | | | | | vertrekken. “Geen vreemde profiteurs van wat |
| | | voortdurend te overbieden met de roep om nóg | | | 145 | | ‘wij’ met noeste arbeid hebben opgebouwd”, |
| | | hardere maatregelen als blijkt dat de vorige | | | | | is dan de leidende gedachte. Het gaat hierbij |
| | | niet direct het gewenste effect hebben gesorteerd. | | | | | dus om factoren van sociaal-economische |
| | | Voor velen blijkt het moeilijk nuchter | | | | | aard. |
| 45 | | de conflictstof te onderkennen zonder de | | 10 | | | Daarnaast zijn er de culturele factoren. |
| | | ander te verdoemen en van de eigen waarden | | | 150 | | Past de vreemdeling zich geruisloos aan, of |
| | | de tijdgebondenheid te erkennen. | | | | | gedraagt hij zich door kleding, gebaren of |
5 | | | Begrijpen waarom de ander anders is, leidt | | | | | taalgebruik afwijkend en opvallend? Vóór de |
| | | overigens niet vanzelf tot onvoorwaardelijke | | | | | opkomst van de Franse hofmode, de Engelse |
| 50 | | acceptatie, maar vormt wel een noodzakelijke | | | | | confectie en de Amerikaanse spijkerbroek kon |
| | | voorwaarde om iets te kunnen veranderen. | | | 155 | | men de vreemdeling moeiteloos aan zijn |
| | | Misschien willen de anderen niet zo worden | | | | | regionale klederdracht herkennen. De foute |
| | | als wij, omdat ze negatieve ervaringen hebben | | | | | pofbroek van een passerende reiziger deed |
| | | opgedaan met de praktische vertaling van onze | | | | | bange inboorlingen eeuwen geleden argwanend |
| 55 | | waarden. Wie dat niet wil of kan zien, geeft | | | | | de luiken van hun boerenstulpje sluiten. |
| | | blijk van een eendimensionaal wereldbeeld. | | | 160 | | Nu gaan bij het voorbijruisen van de kaftan |
6 | | | Die eendimensionale blik heeft ook in | | | | | van een imam de gordijnen achter de geraniums |
| | | Nederland een deel van de politici bevangen. | | | | | dicht: hij brengt toch geen verderfelijke |
| | | Van de vreemdeling wordt verwacht dat hij | | | | | zeden mee, die Gods gebod ondermijnen? |
| 60 | | zich in ijltempo omvormt tot ‘volledig- | | | | | Toen honderd jaar geleden de fiets aan Rotterdammers |
| | | Nederlander’ en als dat niet lukt, worden | | | 165 | | de mogelijkheid verschafte om |
| | | meteen de motieven voor zijn komst in twijfel | | | | | ’s zondags wat op de Zuid-Hollandse zwartekouseneilanden |
| | | getrokken. Zo’n identiteitsaanpassing heeft | | | | | rond te kijken, trok de |
| | | echter tijd nodig en forceren leidt waarschijnlijk | | | | | plaatselijke bevolking regelmatig de ANWBborden |
| 65 | | alleen maar tot een afweerreactie, omdat | | | | | uit de grond om deze vreemdelingen |
| | | de eigen identiteit voor de vreemdeling in een | | | 170 | | met hun stedelijke fratsen uit de nog onbedorven, |
| | | nieuw land vaak nog het weinige eigene is dat | | | | | gereformeerde natuurreservaten weg te |
| | | hij bezit. En wat is eigenlijk het principiële | | | | | houden. |
| | | verschil tussen iemand die vanwege onze | | 11 | | | En de vreemdeling weet toch wel met zijn |
| 70 | | welvaart besluit om Nigeria voor Nederland | | | | | vingers van onze dochters af te blijven, ook |
| | | te verruilen en iemand die vanwege een beter | | | 175 | | als die in zijn ogen frivool en losbandig zijn |
| | | betaalde baan van Rotterdam naar Groningen | | | | | gekleed? Hier is sprake van een oude angst, |
| | | verhuist? Zijn niet beiden op ‘profijt’ uit en | | | | | die men niet alleen aantreft bij de woestijnvolkeren |
| | | dan vooral op persoonlijk profijt? En is de | | | | | uit de bijbel, waar de stamoudsten |
| 75 | | ideologie van onze markteconomie niet juist | | | | | voortdurend met argusogen waakten over de |
| | | op de legitimiteit van dit profijtstreven | | | 180 | | vrouwen. |
| | | gebouwd? | | 12 | | | Ten slotte zijn er de demografische factoren. |
7 | | | De begrippen ‘eigen’ en ‘vreemd’ zijn, zo | | | | | Het al dan niet welkom zijn van de |
| | | zouden politici zich verder moeten realiseren, | | | | | vreemdeling hangt af van de omvang van de |
| 80 | | aan cultuur, tijd en plaats gebonden en worden | | | | | migratiestroom. De eerste Surinamer die ooit |
| | | niet door een universele etnische waarheid | | | 185 | | in Hoek van Holland voet aan wal zette, werd |
| | | bepaald. In het Westen betreft ‘het eigene’ | | | | | nog als een held binnengehaald. Daarna is het |
| | | allereerst de natie, het hele volk, wonend in | | | | | enthousiasme wat afgevlakt. Het zijn namelijk |
| | | het eigen land: de vreemdeling is een buitenlander. | | | | | vooral de aantallen die nu als probleem |
| 85 | | Elders, waar staat en natie, land en | | | | | worden ervaren en de overheid vervolgens |
| | | volk, wat minder vanzelfsprekend samenvallen, | | | 190 | | dwingen te selecteren. |
| | | kan de vreemdeling echter ook iemand | | 13 | | | Iedere politicus die vanuit zijn Haagse |
| | | van een andere stam of clan zijn of van een | | | | | studeerkamer voor strengheid pleit, zou zich, |
| | | andere variant van het heilige geloof; de | | | | | gegeven bovenstaande factoren, de vraag |
| 90 | | vreemdeling is dan wel binnenlander, deelt | | | | | moeten stellen of hij de behandeling die hij |
| | | dezelfde staatkundige overheid, maar hoort | | | 195 | | voor vreemdelingen voorstaat, fatsoenlijk acht |
| | | niet tot de eigen groep. | | | | | en of hij er zichzelf elders als vreemdeling aan |
8 | | | Trouwens, het nationale eenheidsgevoel | | | | | zou willen onderwerpen. En of hij, nog veel |
| | | zoals wij dat in Nederland kennen, is geen | | | | | belangrijker, de poging om hem met dwang tot |
| 95 | | vanzelfsprekendheid die teruggaat tot de tijd | | | | | Afrikaan of Aziaat om te smeden lijdzaam zou |
| | | van de oude Batavieren. Nederland is pas veel | | | 200 | | ondergaan wanneer hij Dakar of Jakarta tot |
| | | later en volstrekt bij toeval ontstaan. Het | | | | | verblijfplaats kiest. Als hij zich dan realiseert |
| | | gevoel van verwantschap reikte lange tijd niet | | | | | dat dit bij hem fel verzet zou oproepen, zal hij |
| | | veel verder dan het eigen gewest, het eigen | | | | | niet aan de conclusie kunnen ontkomen dat |
| 100 | | hertogdom of de eigen stad. Tot rond 1800 | | | | | een soortgelijke poging tot hardhandige |
| | | was Nederland een zwakke federatie van | | | 205 | | hersenspoeling in het geval van in Nederland |
| | | nagenoeg soevereine steden die elkaar slechts | | | | | belande vreemdelingen, slechts tot een tegengesteld |
| | | in hoge nood vonden. In die soevereine steden | | | | | effect leidt. |
| | | reserveerden een handvol regentenfamilies | | |