| | WE LEVEN VEEL TE SNEL |
| | |
| | (1) Stel, je moet de geschiedenis van | | | | voorhanden hebben. In zekere zin is |
| | de afgelopen honderd jaar weergeven | | | | tijdbesparing dus het tegenovergestelde |
| | in één woord waarmee die periode | | | | van geldbesparing. Zo heeft |
| | glashelder wordt samengevat. Welk | | | | de informatierevolutie ons misschien |
5 | | trefwoord zou je dan kiezen? Oorlog? | | 130 | | iets over schaarste geleerd. Nog maar |
| | Technische ontwikkeling? Mondiali- | | | | enkele generaties geleden waren de |
| | sering? Bevolkingsgroei? Milieucrisis? | | | | schaarse middelen meestal voedsel, |
| | Ik zou het woord ‘versnelling’ kiezen. | | | | huisvesting, materiële zekerheid. |
| | Vrijwel elke vorm van menselijke | | | | In ons deel van de wereld zijn die |
10 | | activiteit is de laatste eeuw immers | | 135 | | problemen bijna allemaal opgelost. |
| | enorm versneld. Versnelling lijkt zelfs | | | | Toen ik opgroeide, in de jaren zeven- |
| | een wezenskenmerk van de moderne | | | | tig, dacht menigeen van ons - naar |
| | tijd te zijn. | | | | later bleek terecht - dat schone lucht |
| | (2) Begin 19de eeuw maakten de | | | | en onbedorven natuur binnenkort |
15 | | toenmalige intellectuelen zich ongerust | | 140 | | schaarse goederen zouden worden. |
| | over de psychologische gevolgen van | | | | Inmiddels zien we als gevolg van de |
| | die nieuwe uitvinding, de stoomkoets - | | | | informatierevolutie een opeenstapeling |
| | of de trein, zoals we hem tegenwoordig | | | | van een heel nieuwe reeks schaarse |
| | noemen. Ze dachten dat deze | | | | goederen. Ze zijn onzichtbaar en niet |
20 | | een reissnelheid mogelijk maakte die | | 145 | | te kwantificeren, maar daarom niet |
| | schadelijk was, omdat de reiziger zijn | | | | minder reëel. Wie zou vijftig jaar ge- |
| | blik niet meer vrij en op zijn gemak | | | | leden hebben geloofd dat de vrijwaring |
| | over het omringende landschap kon | | | | van informatie een schaars goed zou |
| | laten dwalen. De gemiddelde snelheid | | | | worden? Maar dat is wel gebeurd. |
25 | | van de eerste treinen was zo’n 25 | | 150 | | (7) Toen mijn vader in de jaren vijftig |
| | kilometer per uur. Die zou al snel toe- | | | | een jongeman was, begon hij boeken |
| | nemen. De meeste dingen die mensen | | | | te kopen. Ik weet nog dat zijn idee van |
| | deden, gingen immers steeds sneller. | | | | een leuke zaterdag bestond uit een |
| | Met de bijna gelijktijdige introductie | | | | tochtje naar de stad, een paar bezoek- |
30 | | van het stoomschip en de telegraaf in | | 155 | | jes aan boekhandels en een café en |
| | de jaren dertig van de 19de eeuw, | | | | dan weer naar huis, onder het lopen |
| | versnelde de communicatie enorm. | | | | blij zwaaiend met een zware tas zojuist |
| | De productie versnelde met de | | | | gekochte boeken. Mijn idee van een |
| | industrialisatie en, veel later, met de | | | | leuke zaterdag is nagenoeg hetzelfde, |
35 | | automatisering. De oorlog versnelde | | 160 | | maar met één verschil: na de bezoek- |
| | dankzij de tank, het gevechtsvliegtuig | | | | jes aan de boekhandels ga ik liefst met |
| | en de middellangeafstandsraket. Ter | | | | lege handen naar huis. Hieruit blijkt dat |
| | illustratie: nog maar honderd jaar | | | | mijn filters nog werken en me in elk |
| | geleden stond de snelheid van de | | | | geval tot op zekere hoogte in staat |
40 | | oorlog gelijk aan de snelheid van een | | 165 | | stellen me te beschermen tegen het |
| | goed getraind paard. | | | | volstrekt verwarrende informatie- |
| | (3) De opvallendste vormen van ver- | | | | bombardement. Als het kon, zou ik me |
| | snelling in onze huidige maatschappij | | | | liever een half jaar in één dialoog van |
| | hebben te maken met informatie en | | | | Plato1) verdiepen dan in diezelfde tijd |
45 | | communicatie. Amper twintig jaar | | 170 | | vijftig boeken lezen. Maar dat zou |
| | geleden, toen ik als jong antropoloog | | | | onmogelijk zijn. Er is altijd te veel dat |
| | veldwerk op Mauritius deed, hield ik | | | | gedaan moet worden en de tijd is |
| | contact met familie en vrienden door | | | | schaars. |
| | middel van luchtpost. De brieven | | | | (8) Filters en vrijwaring van informatie |
50 | | waren gemiddeld zo’n anderhalve | | 175 | | worden iets begerenswaardigs. |
| | week onderweg en als we elkaar | | | | Misschien zouden we een e-mailvrije |
| | binnen een paar dagen antwoordden, | | | | dag moeten invoeren, alleen maar om |
| | ontwikkelde zich een maandelijks | | | | ons te herinneren aan de tragere |
| | communicatieritme. Als ik mijn moeder | | | | ritmen die het menselijk leven vóór de |
55 | | wel eens belde om haar te zeggen dat | | 180 | | computer en de mobiele telefoon |
| | ik nog leefde, duurde het zowat een | | | | bepaalden. We weten allemaal dat |
| | dag eer ik zover was. Eerst moest ik | | | | sommige dingen alleen langzaam |
| | halverwege de ochtend een bus van | | | | kunnen worden gedaan. Kinderen |
| | het dorp naar de stad nemen, dan | | | | krijgen bijvoorbeeld, of een boom |
60 | | moest ik door het drukkende, | | 185 | | kweken, of getrouwd zijn; dat zijn trage |
| | groezelige Port-Louis naar het hoofd- | | | | bezigheden. Daar gunnen we ons de |
| | postkantoor lopen en in de rij op mijn | | | | tijd niet meer voor; zelfs onszélf leren |
| | beurt wachten, voordat mijn naam | | | | kennen lukt alleen maar langzaam. |
| | werd afgeroepen en ik eindelijk een | | | | (9) Lezen was ook altijd zo’n trage |
65 | | paar minuten via een slechte telefoon- | | 190 | | bezigheid. Nog tot in de 19de eeuw |
| | verbinding kon praten. Vijftien jaar | | | | was ‘deep reading’ een vertrouwde en |
| | later had ik uit elk redelijk dorp op | | | | gerespecteerde bezigheid. Het |
| | Mauritius eenvoudig toegang tot mijn | | | | behelsde de trage lezing van een |
| | e-mailadres en kon ik uit het palmbos | | | | boek, uiteindelijk meer dan eens, om |
70 | | van mijn keuze zonder probleem naar | | 195 | | steeds dieper de inhoud te door- |
| | huis bellen. Er waren geen in- | | | | gronden. In onze tijd lijkt een cursus |
| | gebouwde vertragingsmechanismen | | | | snellezen belangrijker, ook al weten |
| | meer die de communicatie met de | | | | we dat daarmee iets wezenlijks ver- |
| | buitenwereld afremden. | | | | loren gaat. Want er gaat iets verloren |
75 | | (4) Ons communicatieritme is dus in | | 200 | | als we dingen die alleen langzaam |
| | een rap tempo versneld. Berichten | | | | gedaan kunnen worden, versnellen. |
| | worden in steeds kleinere pakketjes | | | | Brieven schrijven was ooit een |
| | geperst om in de slinkende tijd te | | | | kunstvorm, maar ik betwijfel of het erg |
| | passen die we (nog) ter beschikking | | | | bevredigend zou zijn om over een paar |
80 | | hebben. Ik krijg wel eens een standje | | 205 | | generaties een selectie van mijn |
| | dat ik te snel praat. Mijn vaste | | | | e-mails te lezen. |
| | antwoord is, naast het plichtmatige | | | | (10) Zo wordt onze maatschappij |
| | excuus, dat ik daarin niet de enige | | | | steeds meer gekenmerkt door ver- |
| | ben. De gemiddelde spreeksnelheid is | | | | snelling. Een gerookte ham moet als |
85 | | sinds 1950 met meer dan 50 procent | | 210 | | het goed is minstens een jaar hangen. |
| | toegenomen, en niet alleen de | | | | De normale gerookte ham uit mijn |
| | spreeksnelheid: vrijwel alles in ons | | | | supermarkt heeft amper gehangen. In |
| | leven gaat sneller. We hebben altijd | | | | plaats daarvan wordt bij ‘gerookte’ |
| | haast: slapen doen we in ons deel van | | | | ham het proces versneld door er zout |
90 | | de wereld zelfs minder dan honderd | | 215 | | water in te spuiten. Hangen, laat staan |
| | jaar geleden, ruwweg anderhalf uur | | | | een jaar, is er niet meer bij. Waar ik |
| | minder. | | | | woon, lopen mensen ’s ochtends niet |
| | (5) De wereld waarin we tegenwoordig | | | | meer zomaar naar de tram: ze lopen |
| | leven, wordt verbonden door tal van | | | | naar de tram terwijl ze in hun mobiele |
95 | | directe netwerken en we krijgen al | | 220 | | telefoon praten. |
| | jarenlang te horen hoe bevrijdend deze | | | | (11) Alles versnelt, en gaten worden |
| | zijn en hoe ze onze mondigheid be- | | | | opgevuld. De tijd die we eigenlijk had- |
| | vorderen. Toch voelen de meesten van | | | | den moeten gebruiken voor alles of |
| | ons zich helemaal niet zo bevrijd. In | | | | niets - rust, verveling, spel, over- |
100 | | plaats daarvan voelen we ons dikwijls | | 225 | | peinzing, liefde, creativiteit - wordt |
| | overwerkt en gestrest. Burn-out is | | | | doorlopend gevuld. Daar schuilt een |
| | inmiddels een normale diagnose. Burn- | | | | groot gevaar in, want misschien raken |
| | out is overigens een metafoor. De | | | | we wel zo gewend aan een leven van |
| | natuurkunde heeft ons geleerd dat | | | | doorlopende activiteit of media- |
105 | | hitte en snelheid één en hetzelfde zijn: | | 230 | | consumptie dat we de stilte en rust |
| | beweging produceert warmte. Hoe | | | | eenvoudigweg niet meer kunnen |
| | sneller iets beweegt hoe warmer het | | | | verdragen. |
| | wordt, tot het uiteindelijk opbrandt. In | | | | (12) Er bestaan gaten in de tijd, lang of |
| | deze tijd van flexibele arbeid en directe | | | | kort, waarin niets bijzonders gebeurt. |
110 | | communicatie zijn er geen grenzen | | 235 | | Deze zijn zonder meer essentieel voor |
| | aan de arbeid, en trouwens ook niet | | | | liefde, vrede en creativiteit. Een |
| | aan andere bezigheden. De mogelijk- | | | | maatschappij zonder zulke gaten staat |
| | heden zijn oneindig. Er is altijd wel iets | | | | met een enorme snelheid stil, want dat |
| | wat we hadden kunnen doen of had- | | | | is een maatschappij waarin niemand in |
115 | | den moeten doen, liefst gisteren. We | | 240 | | staat is tot een gedachte langer dan |
| | doen ons werk sneller en efficiënter | | | | vijf seconden. Als er voortdurend iets |
| | dan ooit tevoren, dankzij de nieuwe | | | | gebeurt, gebeurt er eigenlijk niets. Dat |
| | technieken. Maar in plaats van te | | | | komt doordat er alleen iets kan |
| | profiteren van deze toegenomen | | | | gebeuren wanneer er niets bijzonders |
120 | | efficiëntie door minder te werken, | | 245 | | gebeurt. Daarom is het voor het welzijn |
| | vullen we de bespaarde tijd op met | | | | en de vooruitgang van de moderne |
| | meer en snellere bezigheden. | | | | mens van groot belang dat we ervoor |
| | (6) Dit is een van de grote paradoxen | | | | zorgen genoeg gaten in de tijd te |
| | van de informatierevolutie: hoe meer | | | | creëren. Hopelijk zijn we daartoe nog |
125 | | tijd we besparen, hoe minder tijd we | | 250 | | in staat. |
| | |
| | naar: Thomas Hylland Eriksen |
| | uit: NRC Handelsblad |
noot 1: Plato: Grieks filosoof (427 v. Chr. - 347 v. Chr)