Background image

terug

Wij lijken echt niet op apen

Wij lijken echt niet op apen

1    De chimpansee Nim Chimpsky   140 met een persoonlijkheid en bevat-
 was twee weken oud toen hij werd tingsvermogen, in staat om te
 geadopteerd en zou worden opge- denken."
 voed als een mens. Nim kreeg een6    Maar hoe weet je nu zeker of een
5 broek en een trui aan – plus een aap denkt als hij niets zegt? Het doel
 slabbetje, wanneer hij aan tafel mee-145 achter project Nim was eigenlijk om
 at met de familie. Hij kreeg zelfs te ontdekken wat chimpansees
 borstvoeding. Later hielp hij mee met dáchten, maar nadat Nim terloops 25
 de afwas. In de documentaire Project gebaren had geleerd – of, vooruit,
10 Nim zien we Nims meeslepende 128 als je de lat laag legt – kwam
 levensverhaal. Nim was een weten-150 Nim niet verder dan een paar basis-
 schappelijk experiment om te kijken woordjes, die hij lukraak achter
 in hoeverre chimpansees taalvaardig- elkaar gooide: 'Banana me eat'1,
 heid konden ontwikkelen. De omstan- 'Hug me Nim'2. Een kind leert inge-
15 digheden waaronder dat experiment wikkelde zinstructuren te maken,
 plaatsvond, waren niet altijd zo ver-155 maar deze chimpansee kon na jaren
 antwoord. Zo mocht Nim in zijn hip- niet eens een eenvoudige zin formu-
 pieachtige adoptiegezin meeroken leren, zo stelde projectleider Herbert
 als er een jointje rondging. Ook Terrace vast. Verder bleef Nim ook
20 verwondde hij een keer een bege- gebaren als hij werd toegesproken,
 leider. Nim werd daarna in een vlieg-160 terwijl kinderen al snel leren dat taal
 tuig overgebracht naar een kooi in een uitwisseling is van geven en
 een ander onderzoekscentrum en nemen. Enigszins teleurgesteld
 daarmee kwam een abrupt einde aan stelde Terrace verder vast dat apen
25 de taalstudie die voor een heuse vooral reageren op de aansporingen
 paradigmaverschuiving had moeten165 en beloningen van hun onderwijzers,
 zorgen. die bovendien geneigd zijn om het
2    Het Amerikaanse project Nim kan taalvermogen van hun leerlingen
 worden gezien als een bizarre uitwas schromelijk te overschatten.
30 van onze intuïtieve aanname dat7    Dit alles zou niet zo vermeldens-
 chimpansees op een fundamentele170 waardig moeten zijn. De meeste
 manier net zo zijn als wij. Schrijft u mensen weten dat de mens tot meer
 uitvoerige, zorgvuldige e-mails aan in staat is dan de aap. Voortgestuwd
 mensen die hoger op de sociale lad- door ons vermogen om onze talenten
35 der staan, laten hun antwoorden verder te ontwikkelen en door te
 doorgaans even op zich wachten en175 geven, zorgen we ervoor dat ons
 zijn ze kortaf? Primatoloog Dario leven steeds langer, gezonder,
 Maestripieri weet waarom: een on- vreedzamer en rijker wordt. Primato-
 dergeschikte chimpansee zit een do- loog Frans de Waal noemt het
40 minante soortgenoot ook langer en menselijk brein graag laatdunkend
 ongevraagd te vlooien en moet vaak180 "een opgeschaald apenbrein", maar
 genoegen nemen met een ultrakorte hoe kan dat immense verschil dan
 behandeling als dank. Maestripieri toch worden verklaard? Ontwikke-
 beweert dat alles, van hoe we ons lingspsycholoog Michael Tomasello
45 gedragen en hoe we met elkaar om- deed eens een cognitieve test bij
 gaan tot keuzes maken, is te her-185 volwassen mensapen en kinderen
 leiden tot het rijk der apen. van twee jaar. De score bleek nage-
3    De mens als aap 2.0: dat is ook noeg gelijk bij hun begrip van de
 de indruk die je overhoudt uit een fysieke wereld van ruimte, hoeveel-
50 stroom van merkwaardige berichtjes heden en causaliteit. De peuters
 uit de krant. Chimpansees rouwen190 deden het echter aanmerkelijk beter
 om de dood van een dierbare. Bono- bij tests die sociale vaardigheden
 bo's houden de deur open voor een blootlegden, zoals communicatie en
 ander. Gorilla's beheersen meer dan het vermogen om de intenties van
55 duizend tekens uit de gebarentaal. anderen te begrijpen. Volgens Toma-
 De boodschap is helder: u bent niet195 sello maakt juist die sociale intelli-
 zo bijzonder als u denkt, we zijn niets gentie het grote verschil. Met andere
 meer dan aangeklede apen. Wie woorden: op zijn eigen houtje, op-
 deze berichtjes controleert met de groeiend op een onbewoond eiland,
60 droge, wetenschappelijke verhande- zou een mensenkind nooit een taal of
 ling waarop ze zijn gebaseerd, ziet al200 cijferstelsel verzinnen en zou hij ook
 snel dat de suggesties in de kranten- niet eigenhandig een mes of het wiel
 koppen zelden deugen en soms wei- uitvinden. Onze gezamenlijke inspan-
 nig nieuwswaardig zijn, want hoe ningen en de cumulatieve kennis die
65 bijzonder is het nu echt dat sommige van generatie op generatie wordt
 apen wel eens 'moreel gedrag' verto-205 doorgegeven, zorgen er volgens
 nen? Het is toch bekend dat zaken Tomasello voor dat wij een uniek
 als onbaatzuchtigheid, wederkerig- plaatsje innemen in het dierenrijk.
 heid en samenwerking evolutionair8    Zelfs lieden als De Waal – die
70 nut hebben, doordat ze de groep voor de financiering van hun werk
 binden en sterker maken?210 natuurlijk gebaat zijn bij het idee dat
4    Ik denk dat we ons een funda- apen de sleutel hebben tot diepgra-
 mentele vraag moeten stellen. Is er vende kennis over menselijk gedrag
 eigenlijk niet iets geks aan de hand, – zouden toch moeten toegeven dat
75 als hele samenlevingen zich verga- apen er niet in zijn geslaagd hun
 pen aan alle suggesties waaruit zou215 levenskwaliteit ook maar een beetje
 blijken hoezeer we gelijk zijn aan te verbeteren. De evolutie van de
 apen? Het lijkt zo onschuldig, maar mensaap heeft geleid tot enkele tien-
 misschien is de voortdurende neiging tallen voorbeelden van het gebruik
80 om mensen en chimpansees op één van gereedschap, communicatie en
 lijn te stellen een teken dat we niet220 vlooirituelen. Daarom zeggen dat er
 meer precies weten wat het betekent geen immens verschil in culturele
 om mens te zijn, maar dat het toch overdracht bestaat, is alsof je geen
 echt niet veel kan voorstellen. Ik heb verschil ziet tussen een gletsjer en
85 niets tegen mensapen, maar de op- een rijdende auto: beide bewegen
 waardering ervan zou wel eens een225 van A naar B, zij het de ene heel wat
 signaal kunnen zijn dat we de mens- langzamer dan de andere.
 heid eigenlijk beu zijn. Zo'n wanke-9    De nivellering tussen mens en
 lend mensbeeld is volgens mij een aap leidt onvermijdelijk tot een onder-
90 slechte voorbode, want daarmee mijning van onze menselijke capaci-
 brengen we het geloof in verandering230 teiten. Wij mensen hebben echter
 en vooruitgang eveneens in gevaar. een uniek talent om de wereld tel-
5    De ogenschijnlijke overeenkom- kens weer mooier te maken voor
 sten met mensapen zijn de mens al meer mensen. Juist nu de uitdagin-
95 eerder opgevallen, maar pas een gen steeds groter worden, vragen ze
 halve eeuw geleden heeft Jane235 om meer durf, vertrouwen en steun.
 Goodall tijdens een verblijf in Tanza- Het helpt dan niet als we onszelf
 nia hun sociale leven nauwlettend voortdurend naar beneden praten,
 gedocumenteerd. Zij ging op zoek dus hebben we weinig aan weten-
100 naar de 'individuele persoonlijkheid' schappers en journalisten die sugge-
 van de chimpansees en ontdekte dat240 reren dat we slechts een omhoog-
 sommige van hen gereedschap ge- gevallen aap zijn. Het is niet verwon-
 bruikten of maakten, bijvoorbeeld derlijk dat de schromelijke overschat-
 stokken om termieten op te duikelen. ting van apen komt op een moment
105 Je hoort tegenwoordig zo vaak dat dat de mens veelal wordt gezien als
 apen gereedschap maken, dat je245 een vloek. We geloven dat mensen
 haast zou denken dat apenkolonies de oorzaak zijn van al onze proble-
 over de hele wereld routineus met men en die van onze planeet. Het is
 een tak in een nest termieten zitten echter te gemakzuchtig om te wijzen
110 te peuren. Dat is niet het geval. Van op bestaande problemen en te doen
 culturele overdracht is zelden sprake,250 alsof er geen passende antwoorden
 maar belangrijker nog, beweert zullen komen. De geschiedenis laat
 archeoloog Steven Mithen: de intel- zien dat mensen ook voor de oplos-
 ligentie van apen is gewoon nogal singen zorgen, zodat iedereen beter
115 beperkt. De werkelijkheid is dat veel af is.
 mensapen nooit met zo'n termieten-10255    In de documentaire Project Nim
 stok vissen, simpelweg omdat nie- zien we misschien wel een typerende
 mand in de groep op dat idee kwam, reactie op deze positieve kijk op de
 het per ongeluk ontdekte of andere werkelijkheid. Een begeleider is niet
120 kon uitleggen hoe je zoiets deed. Het onder de indruk van de bevindingen
 kan ook zijn dat het trucje stomweg is260 van Terrace dat alle inspanning er
 vergeten. Deze 'afwezigheid van niet toe heeft geleid om Nim een taal
 technische intelligentie', zoals Mithen te leren en stelt: "Hij beschikte mis-
 het noemt, kan verklaren waarom schien niet over zinnen of gramma-
125 chimpansees er jaren over doen voor tica, maar er was zeker sprake van
 ze leren hoe ze met een steen een265 communicatie. Dat zag ik duidelijk…
 noot open kunnen slaan. Dat sug- Chimpansees zijn net als ons."
 gereert niet bepaald een vermogen Gelukkig zit het anders, want in
 om te imiteren of te reflecteren op tegenstelling tot de chimpansee wor-
130 wat ze doen of het proces te begrij- den wij mensen niet beperkt door
 pen waarmee een bepaald resultaat270 onze biologie of onze natuur. Dat is
 wordt bereikt. Goodall nam tussen de een vertrekpunt om weg te dromen
 chimpansees ook sociale interactie van alle mogelijke verandering en
 waar – knuffels, strelingen en kusjes van alle nog te ontketenen revoluties.
135 – en concludeerde dat chimpansees11    O, en trouwens, dat het arrogant
 niet alleen beschikken over intelligen-275 zou zijn om onze superioriteit te
 tie maar ook over een rijk emotioneel benadrukken, heb ik nooit begrepen.
 leven. Ze stelt nog steeds dat "wij Maar ja, ik ben dan ook maar een
 mensen niet de enige wezens zijn mens.

naar: Marco Visscher
uit: Trouw, 12 mei 2012

noot 1 Banana me eat: Banaan mij eten
noot 2 Hug me Nim: Knuffelen/Omhelzen mij Nim