Background image

terug

Groenwassen

Groenwassen

De milieupretenties van de mode
1    Regelmatig vallen werknemers in    van het Nederlands elftal staat als
 Cambodjaanse kledingfabrieken flauw groen te boek, omdat de producent er
 door blootstelling aan giftige verf- en gerecyclede plastic flessen voor
 lijmstoffen. Slachtoffers van deze gebruikt. Voor één tenue zouden liefst
 aanvallen belanden met ademhalings- dertien petflessen zijn hergebruikt. De
 problemen in het ziekenhuis en kampen milieuvriendelijkheid van de techniek,
 op lange termijn met geheugenstoornis. die trouwens al jaren wordt gebruikt
 Er werken naar schatting driehonderd- voor het maken van het alom bekende
 duizend Cambodjanen in schoenen- en fleece, is op z'n zachtst gezegd
 kledingfabrieken. De hoge concentra- dubieus. Het hergebruiken van plastic
 ties chemische middelen in de lucht van flessen is beter dan er de afvalberg
 de slecht geventileerde fabrieken zijn mee vergroten, maar het recyclen vergt
 niet het enige probleem waar zij mee te een milieubelastend en energie-
 maken hebben. Respect voor arbeids- intensief chemisch proces.
 rechten, zoals een eerlijk loon en de11    Een ander voorbeeld is de opmars
 vrijheid lid te worden van de vak- van eco-efficiënte winkels bij Inditex,
 beweging, is niet vanzelfsprekend. het bedrijf achter onder meer Zara. Het
2    Berichtgeving over dit soort mis- is de bedoeling dat in 2020 alle winkels
 standen is geen zeldzaamheid. Van van Zara honderd procent eco-efficiënt
 2006 tot en met 2010 zijn volgens zijn, wat volgens Inditex wil zeggen dat
 gegevens van de Schone Kleren ze weinig water en energie verbruiken
 Campagne bijna vijfhonderd textiel- en zo min mogelijk afval produceren.
 arbeiders omgekomen bij fabrieks- Erg spectaculair is de milieuopbrengst
 branden in Bangladesh. Greenpeace van Zara overigens niet: de voorge-
 ontdekte bovendien dat Chinese stelde maatregelen blinken – met de
 kledingfabrieken al jarenlang zwaar stijgende prijzen voor stroom en
 chemisch afval in rivieren dumpen. De afvalbeheer – vooral uit in kosten-
 giftige stoffen, waaronder metalen met efficiëntie. Kostenbesparing die wordt
 kankerverwekkende en hormoon- gepresenteerd als duurzaamheid is,
 beïnvloedende eigenschappen, vooral naarmate de modewereld de
 veroorzaken milieuschade en gezond- gevolgen van de recessie voelt, een
 heidsproblemen. beproefde strategie.
3    Een andere kwestie die al lange tijd12    Kunnen consumenten die met een
 tot verontwaardiging leidt bij ngo's¹, is gerust geweten kleding willen kopen,
 de katoenteelt in Oezbekistan, een van dan vertrouwen op keurmerken? Ook
 de grootste katoenproducenten ter daar is een kritische blik noodzakelijk.
 wereld. Uit onderzoek van onder meer Dat heeft allereerst te maken met de
 de Environment Justice Foundation grote hoeveelheid labels, logo's en
 blijkt keer op keer dat in deze voor- keurmerken. In Nederland bestaan
 malige Russische deelstaat jaarlijks zeker vijftig keurmerken op het gebied
 honderdduizenden kinderen worden van milieu, dierenwelzijn en eerlijke
 gedwongen om onder barre leef- en handel. De wildgroei aan keurmerken
 werkomstandigheden katoen te schept verwarring. De Consumenten-
 plukken. Met enige regelmaat schrijven bond liet in 2010 in een onderzoek
 de media over modelabels die, vaak onder zijn leden zien, dat consumenten
 zonder dat ze het weten, gebruikmaken weinig inzicht hebben in de betekenis
 van deze katoenplantages. en waarde van een keurmerk.
4    Ook uit andere landen komen hard-13    Er zijn niet alleen te veel keur-
 nekkige signalen van kinderarbeid. De merken; te weinig keurmerken zijn
 Stichting Onderzoek Multinationale onafhankelijk. Labels en logo's wekken
 Ondernemingen sloeg recent voor de de indruk van een stempel van goed-
 tweede keer alarm over uitbuiting in keuring door een certificatie-instelling.
 vier textielfabrieken in de Indiase regio Vaak ontbreekt echter een onafhanke-
 Tamil Nadu. Uit dit onderzoek bleek dat lijk kwaliteitsoordeel. In Europa bestaat
 de meisjes die er werken, buitensporig bijvoorbeeld geen juridische verplich-
 overwerk moeten verrichten, verplicht ting om biologische katoen te laten
 op het fabrieksterrein wonen, in arme- certificeren. Dit in tegenstelling tot
 tierige slaapzalen slapen en verstoken biologische voeding.
 zijn van hulp van vakbonden.14    Ten slotte is de betekenis van de
5    Een ver-van-ons-bedshow? Toch verschillende keurmerken die op
 niet. Het grootste deel van de kleding kledinglabels prijken niet eenduidig.
 die in Nederlandse winkels hangt, komt Max Havelaar kijkt alleen naar eerlijke
 namelijk uit fabrieken in Azië, Oost- lonen en fatsoenlijke arbeidsomstandig-
 Europa en Afrika. Populaire merken heden op de katoenplantages. Over de
 zoals Nike, Adidas, H&M, Zara, Canda, milieuvriendelijkheid van de katoenteelt
 Tommy Hilfiger en Lacoste worden en over de werkomstandigheden in
 regelmatig in verband gebracht met naaifabrieken zegt het keurmerk vrijwel
 bovengenoemde misstanden. niets. Ökotex Standard 100 is ook strikt
6    Inmiddels is in de modewereld een genomen geen milieukeurmerk, maar
 toenemend duurzaamheidsbewustzijn een set standaarden over stoffen die
 zichtbaar. Dezelfde bedrijven die schadelijk zijn voor de gezondheid,
 vanwege hun milieuvervuiling en bijvoorbeeld omdat ze allergische
 mensenrechtenschendingen in de reacties bij de drager kunnen
 media verschijnen, lanceren groene veroorzaken.
 collecties, voorzien hun labels van15    Om de Nederlandse kleding-
 duurzaamheidskeurmerken en consument te beschermen tegen
 publiceren vuistdikke rapporten over groenwassen hebben verschillende
 hun maatschappelijke verantwoorde- initiatieven voor transparantie het
 lijkheid als onderneming, hun levenslicht gezien. Kritische organi-
 zogenaamde Corporate Social saties zoals Rankabrand en Goede
 Responsibility. Een deel van deze Waar prikken maar wat graag de
 initiatieven komt tot stand na duurzame claims van modemerken
 campagnes, lobby's en maatschap- door. Voor het oog zijn de posities op
 pelijke druk. Zo hebben in reactie op de de rangordelijstjes van de modemerken
 beschuldigingen van Greenpeace, hoopgevend. Tussen 2010 en 2011 zijn
 C&A, H&M, Li Ning, Adidas, Puma en de scores voor beleid op het gebied
 Nike een gezamenlijk plan gelanceerd. van milieu, klimaat en arbeidsomstandig-
 Dat plan moet ervoor zorgen dat hun heden van de merken die Ranka-
 toeleveranciers geen afval met giftige brand onderzocht flink verbeterd:
 chemicaliën meer lozen. Ook hebben gemiddeld met 45 procent. Vooral over
 meer dan zestig modebedrijven en de arbeidsomstandigheden publiceren
 winkelketens toegezegd katoen uit merken steeds meer concrete
 Oezbekistan te boycotten vanwege de informatie, signaleren mensen die de
 gedwongen (kinder)arbeid op de merken in de gaten houden. Bijna een
 plantages. derde van de 467 onderzochte
7    Het lijkt erop dat het Maatschap- bedrijven is aangesloten bij een
 pelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) initiatief zoals Made-By of de Fair Wear
 door steeds meer modebedrijven Foundation. Een vergelijkbare trend
 omarmd wordt. Al dan niet vanuit de signaleert Goede Waar in de meest
 overtuiging dat consumenten het recente Kledingchecker². "Steeds meer
 verwachten, geven modebedrijven merken durven uitgebreider inzicht te
 nadrukkelijk blijk van hun MVO-beleid. geven in hun productieprocessen en
 Neem het gebruik van biologisch duurzaamheidsinitiatieven", aldus hun
 geteelde katoen in de kledingindustrie: beoordeling van 325 kledingmerken.
 dat nam volgens Textile Exchange in16    Rankabrand en Goede Waar
 2010 met twintig procent toe ten waarschuwen consumenten dat de
 opzichte van het jaar ervoor. De duur- beoordelingen geen garantie zijn voor
 zame ontwikkelingen bij de mode- duurzaamheid. Beide organisaties
 merken kunnen worden gezien als baseren hun oordeel primair op
 veelbelovende eerste stappen in de informatie die bedrijven zelf verstrek-
 richting van een schone, eerlijke ken. Rankabrand struint websites af om
 kledingindustrie. publicaties over duurzaamheidsbeleid
8    Toch is een volledig verantwoord te verzamelen, de Kledingchecker
 geproduceerd kledingstuk, ondanks alle vraagt bedrijven een vragenlijst in te
 inspanningen, nog altijd fictie. Bedrijven vullen. Deze werkwijze verklaart moge-
 die pogingen ondernemen om hun lijk de prima positie op de rangorde-
 productieketen te verduurzamen, zijn lijsten van Rankabrand van onder meer
 dan ook te prijzen: door hun tijd- en Puma, Nike en Adidas en de hoge
 kosteninvesteringen effenen zij als score van H&M in de Kledingchecker.
 koplopers straks de weg voor de Het risico bestaat dat de rangordes
 achterhoede. meer zeggen over de transparantie van
9    De bescheiden vorderingen van de modemerken dan over hun duurzame
 modewereld op het gebied van duur- praktijken. Daarnaast is de veelheid
 zaamheid staan echter vaak nauwelijks aan beoordelingen ook misleidend:
 in verhouding tot de realiteit. Zo is de naast websites en apps van Kleding-
 katoen met het stempel van Textile checker en Rankabrand zijn er zoge-
 Exchange niet volledig biologisch. Een naamde winkelroutes voor eerlijk
 stof die voor vijf procent uit biologisch winkelen die gek genoeg allemaal
 geteelde katoen bestaat, mag het label andere winkeladviezen geven.
 al voeren. Dit verklaart het opmerkelijke17    Alle MVO-rapporten, keurmerken,
 gegeven dat er al jarenlang meer beoordelingssites en winkelroutes
 kleding onder het mom van biokatoen betekenen dan ook niet dat duurzaam-
 in de winkels wordt verkocht dan er ooit heidsbewuste kledingconsumenten
 wereldwijd aan biologisch katoen is gedachteloos kunnen winkelen. Een
 geteeld. Een vergelijkbare beperking simpel advies is er wel. Uit milieu-
 kleeft aan het Better Cotton Initiative. analyses van onderzoeksbureau CE
 Dit initiatief van meerdere bedrijven is Delft blijkt dat de milieu-impact van een
 een vorm van zelfregulering die slechts kledingstuk voor tachtig procent te
 een beperkt aantal eisen stelt aan de maken heeft met de vezelproductie- en
 productie van katoen. Bedrijven die gebruiksfases. Maar liefst 32 procent
 eraan deelnemen, doen dan ook van de totale milieu-impact van kleding
 verdacht veel denken aan slagers die wordt veroorzaakt door de manier
 hun eigen vlees keuren. Waarom waarop wij wassen en drogen. Dus hoe
 verzinnen ze hun eigen standaarden, in onmodieus het ook klinkt: volle was-
 plaats van de internationale richtlijnen trommels, een lage wastemperatuur,
 voor biologische katoen te volgen? een kort wasprogramma en een wasrek
10    In de hedendaagse modewereld is in plaats van een droger zijn minstens
 het zogenaamde 'greenwashing' zo belangrijk voor het milieu als het
 (groenwassen), het groener of duur- kopen van biologische kledingstukken.
 zamer voordoen van een bedrijf dan het Zo wassen we de kledingindustrie zelf
 daadwerkelijk is, niet vreemd. Een wel groen.
 recent voorbeeld: het zwarte uittenue
naar: Lynsey Dubbeld
uit: De Groene Amsterdammer, 12 juli 2012

noot 1 ngo's: niet-gouvernementele organisaties, organisaties die onafhankelijk zijn van de overheid en zich op een of andere manier richten op een verondersteld maatschappelijk belang
noot 2 Kledingchecker: website van Goede Waar met informatie over de duurzaamheid van kledingmerken