SAVO
Het beursgenoteerde bedrijf SAVO is een toeleverancier in de auto-industrie.
Het bedrijf levert onder andere uitlaten, velgen en ruiten aan fabrikanten van
personenauto’s en vrachtauto’s.
De aandeelhouders van SAVO hebben altijd kunnen profiteren van de goede
resultaten van hun onderneming. SAVO was telkens in staat haar
aandeelhouders een ruim deel van de winst uit te keren en tevens een
aanzienlijk bedrag te reserveren. SAVO voert een politiek van
dividendstabilisatie.
De groeimogelijkheden voor SAVO waren zeer positief en de belangstelling bij
beleggers groot. Meerdere keren heeft SAVO de (buitenlandse)
overnamepogingen weten te blokkeren en daarmee haar zelfstandigheid kunnen
bewaren.
Aan het eind van het vorige decennium veranderde alles.
De inzakkende internationale wereldeconomie in 2008 en 2009, en het
uitblijvende herstel in 2010 hebben de resultaten van de conjunctuurgevoelige
onderneming de afgelopen 2 jaar sterk onder druk gezet. Waar de slooppremies
in 2009 de autoverkoop en omzet hier en daar nog enigszins op peil wisten te
houden, kleurden de cijfers van de auto-industrie in 2010 toch diep rood.
De groeivooruitzichten voor SAVO zijn slecht. Enerzijds wordt het steeds
moeilijker om nieuwe buitenlandse afzetmarkten te betreden, anderzijds is de
komst van vooral de Aziatische concurrent op de thuismarkt sterk voelbaar.
SAVO heeft haar investeringsplannen voor 2011 op een zeer laag pitje gezet.
De vraag is of het Nederlandse bedrijf in staat is om op eigen kracht uit het dal
te komen en haar zelfstandigheid zal kunnen bewaren. Misschien is het voor alle
stakeholders toch interessant in te gaan op een onlangs gedaan overnamebod
van een grote buitenlandse concurrent. Daarmee is de toekomst van SAVO
wellicht het beste veilig gesteld.