De algemene gelding van CAO's | ||||||
Aan het algemeen verbindend verklaren van CAO's (AVV)* moest in 1994 maar | ||||||
eens een einde komen, vond minister Zalm. Niets ervan, zei toenmalig minister | ||||||
Melkert. De laatste kreeg zijn zin: ondanks een duidelijke passage in het vorig | ||||||
regeerakkoord, gebeurde er niets.Tot vreugde van de sociale partners. | ||||||
5 | De opdracht die de minister van Sociale Zaken via het eerste paarse | |||||
regeerakkoord had meegekregen luidde: de afstand tussen de laagste, in collectieve | ||||||
arbeidsovereenkomsten (CAO's) overeengekomen lonen en het minimumloon was te | ||||||
groot en moest kleiner worden. "Dit zal worden bevorderd door het niet langer | ||||||
algemeen verbindend verklaren van CAO's", aldus de auteurs van het regeerakkoord. | ||||||
10 | Hij was minder dan drie maanden minister toen Melkert een nota schreef met als | |||||
belangrijkste zin: 'De wet op het algemeen verbindend verklaren van CAO's wordt | ||||||
niet gewijzigd.' | ||||||
Tegenstanders van het algemeen verbindend verklaren waren er de afgelopen vier | ||||||
jaar evenwel nog genoeg. Ze bevonden zich vooral in de liberale hoek. | ||||||
15 | De voorstanders denken sterk te staan, want het zijn de partijen waaraan | |||||
Nederland volgens velen het succes van het poldermodel te danken heeft: de | ||||||
werkgevers- en de werknemersorganisaties. "Het ter discussie stellen van AVV is | ||||||
gelukkig overgewaaid", stelt vice-voorzitter K. Roozemond van vakcentrale FNV. | ||||||
"Samen met het minimumloon vormt het algemeen verbindend verklaren de pijler | ||||||
20 | onder het poldermodel." | |||||
De werkgevers zijn na aanvankelijke aarzelingen bij het SER-advies van 1992, nu ook | ||||||
volledig van het nut van AVV overtuigd. Dit jaar bleek de SER unaniem pro-AVV. |