| 'Er dreigen Amerikaanse toestanden' |
| | Allochtonen en autochtonen zijn in Rotterdam en andere grote steden nog lang niet |
| | geïntegreerd, meent prof. dr. J.Veenman, die er een boekje over schreef. Het is |
| | eerder: soort zoekt soort. 'Ook allochtonen beperken hun eigen kansen'. |
| | |
| | De kleur van kleurrijk Rotterdam is | | | | generatie, versterkt de separatie. Dat |
5 | | lichtgrijs met donkere tinten. Niet | | 75 | | noemt hij 'heel bedreigend'. Zowel voor |
| | gitzwart.Maar zeker niet kleurrijk. Met | | | | de Nederlandse samenleving als de |
| | een beetje goede wil krijgt multi-etnisch | | | | betrokkenen. „We hebben onderzoek |
| | Rotterdam van prof. dr. J. Veenman een | | | | gedaan in Rotterdam en Amsterdam. Het |
| | 5,5 als rapportcijfer. De problemen van de | | | | viel ons op dat er vrijwel altijd een tv |
10 | | multiculturele stadssamenleving zijn niet | | 80 | | keihard aanstaat met Turkse of |
| | onoplosbaar, maar dan moet er wel snel | | | | Marokkaanse zenders. Dat symboliseert |
| | iets gebeuren, waarschuwt de hoogleraar | | | | de gerichtheid op het land van herkomst. |
| | 'arbeidsmarkt en maatschappelijke | | | | "Allochtone jongeren - Turken, |
| | ongelijkheid' aan de Erasmus Universiteit. | | | | Marokkanen, Surinamers en Antillianen - |
15 | | De multiculturele problemen gelden niet | | 85 | | blijven zich sterk richten op het land van |
| | alleen voor Rotterdam, haast de geboren | | | | hun ouders. Ook de elite aan de Erasmus |
| | en getogen Rotterdammer Veenman eraan | | | | Universiteit. „Als ik studenten hier spreek, |
| | toe te voegen, maar ook voor Amsterdam, | | | | willen ze bijna allemaal iets in Marokko |
| | Utrecht en Den Haag. Vast staat wel dat | | | | of Turkije. Een eigen zaak bijvoorbeeld. |
20 | | sommige wijken in Rotterdam onleefbaar | | 90 | | "Allochtonen moeten autochtone |
| | dreigen te worden en dat 'Amerikaanse | | | | 'poortwachters' passeren voordat ze een |
| | toestanden' dreigen als er niet wordt | | | | rol kunnen spelen in de samenleving: de |
| | ingegrepen. | | | | school, het arbeidsbureau en de |
| | Veenman staat aan het hoofd van een | | | | personeelsfunctionaris. Zij bepalen de |
25 | | universitair instituut dat sinds jaar en dag | | 95 | | kansen. Veenman: „Maar ook allochtonen |
| | onderzoek doet naar de maatschappelijke | | | | beperken hun eigen kansen. Zolang |
| | positie van allochtonen. Op verzoek van | | | | Turken vinden dat je volwassenheid toont |
| | de gemeente Rotterdam schreef hij het | | | | door jong een gezin te vormen, lopen ze |
| | boekje Rotterdam in kleur. Daarin schetst | | | | ook daardoor een opleidingstekort op. Je |
30 | | de onderzoeker in drie scenario's hoe de | | 100 | | moet ze duidelijk maken dat onze |
| | groei van Rotterdam tot een werkelijk | | | | samenleving ook andere vormen van |
| | multiculturele stad zou kunnen leiden. | | | | volwassenheid kent." |
| | Ruim 40 procent van de bevolking is | | | | De zwartste kant van Rotterdam vindt hij |
| | allochtoon, en sommige wijken bestaan | | | | de reële mogelijkheid dat er |
35 | | voor 70 procent uit allochtonen. | | 105 | | 'Amerikaanse toestanden' ontstaan. In |
| | In een multiculturele stad worden alle | | | | wijken als het Oude Westen of het Oude |
| | burgers op voet van gelijkheid behandeld | | | | Noorden is de drugshandel diep geworteld |
| | en kunnen instellingen en burgers met | | | | in de Marokkaanse gemeenschap. Er doet |
| | cultuurverschillen uit de voeten. Zover is | | | | zich intimidatie voor en grof geweld, en |
40 | | het nog lang niet. Veenman constateert dat | | 110 | | het valt op dat het netwerk steeds meer |
| | er eerder sprake is van separatie dan van | | | | heel jonge leden telt: de koeriertjes tussen |
| | integratie: soort zoekt soort. Op zichzelf is | | | | de acht en twaalf jaar. |
| | dat geen probleem, maar het kan wel | | | | Veenman pleit in zijn boekje, dat onlangs |
| | problemen in stand houden of zelfs | | | | is aangeboden aan wethouder H. Meijer |
45 | | versterken. „Ik wil een genuanceerde visie | | 115 | | (minderheden), voor veel meer |
| | geven. Allochtonen zijn in de | | | | (politie)actie omdat zulke wijken anders |
| | beeldvorming óf boeven óf wonderboys. | | | | verworden tot no go-areas,buurten |
| | Ze veroorzaken problemen of zijn een | | | | waarin burgers en politie zich liever niet |
| | verrijking. Onderzoekers op dit terrein zijn | | | | meer wagen. |
50 | | doorgaans gecharmeerd van politiek | | 120 | | Daarbij moeten ook scholen worden |
| | correcte uitspraken. Maar je moet | | | | ingeschakeld. „Het spijbelen moet streng |
| | problemen onder ogen durven te zien. | | | | worden tegengegaan. Als ouders er niet op |
| | Integratie betekent ook datje je aan een | | | | toezien, zouden ze een boete moeten |
| | nieuwe situatie moet aanpassen. | | | | krijgen. Zoals ze ook gekort zouden |
55 | | Autochtonen én allochtonen." | | 125 | | moeten worden op de kinderbijslag als ze |
| | Voordat hij van het laatste voorbeelden | | | | hun kinderen voor een paar jaar naar |
| | geeft, wil hij onderstrepen dat er van | | | | Turkije of Marokko sturen om ze te |
| | autochtone kant ook nog wel wat kan | | | | 'behoeden' voor slechte dingen. Dat |
| | gebeuren. Bewuste en onbewuste | | | | gebeurt vaker dan je denkt." |
60 | | discriminatie tiert nog welig. Van de | | 130 | | Veenman heeft een pessimistisch, een |
| | werkgevers geeft 10 procent onomwonden | | | | optimistisch en een realistisch scenario |
| | toe geen allochtoon personeel te willen. | | | | uitgewerkt voor de gemeente. In het |
| | Veenman: „Er is sprake van separatie. | | | | laatste staat dat duurzame |
| | Daardoor komen allochtonen in beperkte | | | | maatschappelijke achterstand sommige |
65 | | netwerken terecht. Ik weet dat | | 135 | | allochtone jongeren drijft naar |
| | allochtonen zich afvragen wat er tegen | | | | nationalisme en religieus |
| | groepsvorming is. Ze zien niet altijd de | | | | fundamentalisme. Hij constateert ook dat |
| | nadelen ervan; het beperkt hun kansen. | | | | voor sommige allochtone jongeren 'de |
| | Volgens sommigen kun je alleen via het | | | | deur naar normaal werk bijna op slot zit |
70 | | zuilenmodel emanciperen. Is dat zo? | | 140 | | en de deur naar drugshandel wagenwijd |
| | (...)." | | | | openstaat. Dan is de keus niet zo |
| | De sterke binding met het herkomstland | | | | moeilijk'. |
| | die ouders doorgeven aan de tweede | | |