| Hieronder staat een gedeelte van een geprek met A. Aboutableb, directeur van het multicultureel centrum Forum, naar aanleiding van een onderzoek naar de positie van etnische minderheden.
Gesprekmet dedirecteurvan hetmulticultureel centrum Forum |
| | Marokkaanse en Turkse jongeren vallen | | | | Zijn er andere verklaringen? |
| | vaker af en volgen lagere opleidingen. | | 20 | | "Er is een behoorlijk gezagsprobleem in |
| | Surinaamse jongeren doen het beter, | | | | Marokkaanse gezinnen. Sommige jongens |
| | maar nog lang niet zo goed als | | | | worden zo losgelaten dat ze op hun |
5 | | autochtonen.Wat is de verklaring voor | | | | dertiende denken dat ze volwassen zijn. |
| | deze driedeling? | | | | Ze reageren dan totaal niet meer op |
| | "Op de school vanmijn dochter zit een | | 25 | | vermaningen van hun ouders. Als |
| | jongetje dat geen woord Nederlands sprak | | | | docenten de ouders aanspreken en zeggen |
| | toen hij begon. En hij is in Nederland | | | | dat hun kind zich misdraagt, moeten die |
10 | | geboren! Je zou verwachten dat kinderen | | | | ouders toegeven dat ze eigenlijk niets |
| | die in Nederland geboren zijn geen | | | | meer te zeggen hebben over hun zoon van |
| | taalachterstand hebben. Maar dat hebben | | 30 | | vijftien. En het analfabetisme is hoog, |
| | ze wél. Ze komen met een achterstand van | | | | vooral in Marokkaanse gezinnen. Thuis is |
| | 2.000 woorden op de basisschool en gaan | | | | er geen krant, geen boek. Ouders kunnen |
15 | | er met een achterstand van 8.000 woorden | | | | hun kinderen niet helpen met huiswerk en |
| | vanaf. Logisch dat ze op de middelbare | | | | hebben ook de morele autoriteit niet om te |
| | school slecht scoren of afhaken." | | 35 | | zeggen: 'je moet goed presteren opschool'. |
| | nbsp; | | |