Samenleving maakt jeugd crimineelEen nieuwe dienstplicht of verplicht sporten helpt niet tegen jeugdcriminaliteit engeweld. Want die hebben veel complexere oorzaken. Zoals het feit dat goederen voor het grijpen liggen, (…). Criminaliteit en jongeren ............................................. Josine Junger-Tas | ||||||
Professor Orlebeke betreurt in Trouw van | Wat zou er moeten gebeuren om het niveau | |||||
7 augustus het verdwijnen van de dienstplicht. | 25 | van geweld en jeugdcriminaliteit terug te | ||||
Hij beveelt ter bestrijding van geweld en | dringen? De oplossing ligt zeker niet in het | |||||
criminaliteit van jongeren verplichte | strafrecht: de groei van het aantal | |||||
5 | teamsporten aan op school. Was de | jeugdinrichtingen en gevangenissen staat | ||||
oplossing van de jeugdcriminaliteit maar zo | volstrekt los van het niveau van de | |||||
simpel. Het terugdringen van dit complexe | 30 | criminaliteit. Dat komt omdat criminaliteit | ||||
probleem vraagt grote inspanningen van | haar wortels heeft in de manier waarop de | |||||
gezinnen, maar ook van de school en van de | samenleving functioneert. | |||||
10 | overheid. De oplossingsstrategieën die men | Het bijbrengen van sociaal gedrag aan | ||||
voorstaat hangen nauw samen met de | kinderen lijkt het allerbelangrijkste. In de | |||||
opvattingen die men koestert over de | 35 | jaren vijftig was er zowel in het gezin als in | ||||
oorzaken van criminaliteit. Uit | de wereld daarbuiten voortdurend toezicht op | |||||
wetenschappelijk onderzoek komt als | jongeren. Dat toezicht is drastisch | |||||
15 | oorzaak van de toegenomen | afgenomen, terwijl inpassing in de | ||||
jeugdcriminaliteit allereerst de enorme | volwassenenwereld er zeker niet | |||||
welvaartsgroei naar voren, daardoor is een | 40 | gemakkelijker op is geworden. (…) | ||||
niet aflatende stroom van goederen ontstaan | Waar gezinnen tekortschieten moeten ze | |||||
die even gemakkelijk te ontvreemden als te | gesteund worden en moeten hulpstructuren, | |||||
20 | verhandelen is. Dit geldt bij voorbeeld voor | zoals voor- en naschoolse opvang, worden | ||||
zaken als auto's, fietsen, elektronische | opgezet. | |||||
apparatuur, camera's, autoradio's, | (…) | |||||
videorecorders, cheques en pasjes. | ||||||
(…) |