| De goede dood naar poldermodel |
| | Nederland is het land waar je naartoe kunt | | | | zelf. Vandaar dat principiële vragen - ‘mag |
| | komen om, tegen betaling, een eind te | | 40 | | een mens zijn leven voortijdig beëindigen?’ |
| | maken aan je leven. Dat denken veel | | | | en ‘mag een arts zijn patiënt doodmaken?’ - |
| | buitenlanders. Die gedachte ligt | | | | bij ons vooral in een kleine, religieuze kring |
5 | | bijvoorbeeld ten grondslag aan de roman | | | | hardop worden gesteld. In het publieke |
| | Amsterdam van de Brit Ian McEwan, waarin | | | | debat domineren vragen als: gebeurt het niet |
| | de twee hoofdpersonen elkaar op | | 45 | | stiekem; is er geen misbruik; worden de |
| | hotelkamers laten ‘euthanaseren’. In | | | | uitvoerders bewogen door medeleven? |
| | werkelijkheid is van ‘euthanasie-toerisme’ | | | | Allemaal vragen waar ‘we samen wel |
10 | | hier geen sprake, maar dat het misverstand | | | | uitkomen’. |
| | kon ontstaan, is niet verwonderlijk. | | | | (…) |
| | Nederland is het enige land ter wereld waar | | | | Er klinkt in zijn boek onverholen |
| | de wetgever, sinds twee jaar, goedkeuring | | 50 | | bewondering door voor de gedegen manier |
| | verleent aan gereguleerde euthanasie, de | | | | waarop polderland-Nederland consensus |
15 | | ‘dood op verzoek’ met behulp van een arts. | | | | over dit onderwerp heeft bereikt. |
| | In 1985 haalde een soortgelijk wetsvoorstel, | | | | (…) |
| | van D66-Kamerlid Wessel-Tuinstra, het | | | | Uiteindelijk laat Kennedy zich niet kennen |
| | niet, maar in de vijftien jaar die volgden, | | | | als een voor- of tegenstander van |
| | behoorde euthanasie in geval van | | 55 | | euthanasie. Je voelt zijn bewondering voor |
20 | | ‘ondraaglijk en uitzichtloos lijden’ tot de | | | | het kleine land dat zijn zaakjes zo keurig |
| | gangbare praktijk, en werden artsen die | | | | regelt, maar ook zijn verbazing over het |
| | patiënten de dood in hielpen, zelden | | | | vergaande pragmatisme en het gemakkelijk |
| | vervolgd. Buitenlandse commentatoren | | | | terzijde schuiven van morele kwesties. |
| | toonden verbijstering over het feit dat een | | 60 | | Enerzijds, anderzijds. Kennedy heeft geleerd |
25 | | kwestie met zoveel morele implicaties zich | | | | van zijn studieobject, hij lijkt wel een |
| | hier zo eenvoudig liet ‘regelen’. | | | | vleesgeworden poldermodel in zichzelf. |
| | James Kennedy, cultuurhistoricus en | | | | Toch heeft deze Amerikaanse |
| | schrijver van Een weloverwogen dood, een | | | | cultuurhistoricus, met zijn grote kennis van |
| | geschiedschrijving van de Nederlandse | | 65 | | Nederland, precies genoeg distantie én |
30 | | discussie over euthanasie in de jaren 1965- | | | | affiniteit om op nuchtere wijze zo'n |
| | 1985, ziet vooral de razend snelle ontzuiling | | | | emotioneel geladen kwestie in kaart te |
| | en emancipatie in de jaren zestig en zeventig | | | | brengen. Geen Nederlander ging hem hierin |
| | als oorzaak. | | | | voor. |
| | (…) | | | | |
| | In Nederland heerst de overtuiging dat alles, | | 70 | | James Kennedy: Een weloverwogen dood - |
35 | | hoe gevoelig ook, ‘bespreekbaar’ moet zijn. | | | | Euthanasie in Nederland. Bert Bakker, 2002 |
| | Eerlijkheid, een open vizier en goede | | | | |
| | bedoelingen vinden wij van groter belang | | | | bron: de Volkskrant van 15 februari 2002 |
| | dan de morele kanten van het onderwerp | | |