Background image

terug

Dood naar poldermodel

De goede dood naar poldermodel

 Nederland is het land waar je naartoe kunt    zelf. Vandaar dat principiële vragen - ‘mag
 komen om, tegen betaling, een eind te40 een mens zijn leven voortijdig beëindigen?’
 maken aan je leven. Dat denken veel en ‘mag een arts zijn patiënt doodmaken?’ -
 buitenlanders. Die gedachte ligt bij ons vooral in een kleine, religieuze kring
5 bijvoorbeeld ten grondslag aan de roman hardop worden gesteld. In het publieke
 Amsterdam van de Brit Ian McEwan, waarin debat domineren vragen als: gebeurt het niet
 de twee hoofdpersonen elkaar op45 stiekem; is er geen misbruik; worden de
 hotelkamers laten ‘euthanaseren’. In uitvoerders bewogen door medeleven?
 werkelijkheid is van ‘euthanasie-toerisme’ Allemaal vragen waar ‘we samen wel
10 hier geen sprake, maar dat het misverstand uitkomen’.
 kon ontstaan, is niet verwonderlijk. (…)
 Nederland is het enige land ter wereld waar Er klinkt in zijn boek onverholen
 de wetgever, sinds twee jaar, goedkeuring50 bewondering door voor de gedegen manier
 verleent aan gereguleerde euthanasie, de waarop polderland-Nederland consensus
15 ‘dood op verzoek’ met behulp van een arts. over dit onderwerp heeft bereikt.
 In 1985 haalde een soortgelijk wetsvoorstel, (…)
 van D66-Kamerlid Wessel-Tuinstra, het Uiteindelijk laat Kennedy zich niet kennen
 niet, maar in de vijftien jaar die volgden, als een voor- of tegenstander van
 behoorde euthanasie in geval van55 euthanasie. Je voelt zijn bewondering voor
20 ‘ondraaglijk en uitzichtloos lijden’ tot de het kleine land dat zijn zaakjes zo keurig
 gangbare praktijk, en werden artsen die regelt, maar ook zijn verbazing over het
 patiënten de dood in hielpen, zelden vergaande pragmatisme en het gemakkelijk
 vervolgd. Buitenlandse commentatoren terzijde schuiven van morele kwesties.
 toonden verbijstering over het feit dat een60 Enerzijds, anderzijds. Kennedy heeft geleerd
25 kwestie met zoveel morele implicaties zich van zijn studieobject, hij lijkt wel een
 hier zo eenvoudig liet ‘regelen’. vleesgeworden poldermodel in zichzelf.
 James Kennedy, cultuurhistoricus en Toch heeft deze Amerikaanse
 schrijver van Een weloverwogen dood, een cultuurhistoricus, met zijn grote kennis van
 geschiedschrijving van de Nederlandse65 Nederland, precies genoeg distantie én
30 discussie over euthanasie in de jaren 1965- affiniteit om op nuchtere wijze zo'n
 1985, ziet vooral de razend snelle ontzuiling emotioneel geladen kwestie in kaart te
 en emancipatie in de jaren zestig en zeventig brengen. Geen Nederlander ging hem hierin
 als oorzaak. voor.
 (…) 
 In Nederland heerst de overtuiging dat alles,70 James Kennedy: Een weloverwogen dood -
35 hoe gevoelig ook, ‘bespreekbaar’ moet zijn. Euthanasie in Nederland. Bert Bakker, 2002
 Eerlijkheid, een open vizier en goede 
 bedoelingen vinden wij van groter belang bron: de Volkskrant van 15 februari 2002
 dan de morele kanten van het onderwerp