Background image

terug

Kranten, het gaat om kwaliteit

 

Kranten, het gaat om kwaliteit

  
 De oplages van de meeste kranten    gestegen met navenante bedrijfs-
 dalen al jaren. Jonge mensen lezen ze resultaten. Hoe kan dat? De president
 minder, op winstgerichte participatie-30 van het bedrijf, Gary Pruitt, in de
 maatschappijen kopen ze op en dan is aandeelhoudersvergadering van 2005:
5 er de invloed van media-adviseurs. De “De hoeksteen van onze strategie is
 redactie moet diep door de knieën om kwaliteitsjournalistiek.”
 iedereen te bereiken, vooral jongeren, (…)
 die niet geïnteresseerd zijn in lange In Nederland is het bereik van de
 verhalen met moeilijke woorden. Men35 dagbladen volgens het tijdsbestedings-
10 zapt en leest fragmentarisch, dus geen onderzoek van het SCP in de groep
 achtergronden en andere ballast 12-19 jaar slechts 21 procent (2000).
 alsjeblieft. Ontlezing is gefixeerd: jong Maar de NOM Printmonitor (2002-
 niet geleerd, oud niet gedaan. De 2004) becijfert het bereik onder 13-24-
 nieuwe journalistiek lijkt minder om40 jarigen op 62 procent (inclusief de
15 kwaliteit te draaien dan om assertieve gratis Spits en Metro).
 meningen en het mengen van emotie Volgens de Dagblad Monitor 2005 zegt
 en nieuws. Zo luidt het sombere 40 procent van de jongeren zeker later
 verhaal. een krant te willen gaan lezen, 45
 45 procent waarschijnlijk.
 Er zijn feiten en ontwikkelingen die dit De conclusies dat sprake is van
20 verhaal nuanceren. Neem de groeiende desinteresse voor diepgang
 Amerikaanse uitgever McClatchy, een en dat versimpeling noodzakelijk is,
 keten van regionale kranten waaronder zijn voorbarig. Een alternatieve ver-
 de Star Tribune in Minneapolis (oplage50 klaring is dat tijdgebrek een grotere rol
 637.000, de 14de krant van de VS) en speelt dan desinteresse en dat jonge
25 de Sacramento Bee (332.000). De mensen minder bereid zijn te betalen
 totale oplage van McClatchy is de voor het nieuws, omdat dat niet meer
 afgelopen twintig jaar voortdurend hoeft. (…).
  
     bron: Arjen Rienks, NRC Handelsblad, 8 mei 2006 (sterk verkort)
     Arjen Rienks is freelance journalist en beleidsonderzoeker