terug
Vraag 28
Niet zo super
Van een Nederlands supermarktconcern bedroeg in 2003 het aandeel in de totale omzet van
de supermarkten 24,2%. In 2004 liep dat aandeel terug naar 21,8%. Dat zijn slechts een
paar procentpunten maar toch gaat het om een bedrag van € 600 miljoen. In een poging
marktaandeel terug te winnen, verlaagde het supermarktconcern zijn prijzen. De andere
supermarktconcerns reageerden onmiddellijk. Die lagere prijzen zijn prettig voor de
consument maar minder prettig voor de kleine supermarkten. Neem bijvoorbeeld de
dorpssuper van Gerrit Hofstra in het Friese Augustinusga. Janneke de Bruin rekent er voor
de laatste keer haar boodschappen af. “Treurig dat de winkel dichtgaat”, moppert ze,
“vooral voor de ouderen in het dorp die niet mobiel zijn. Maar ook ik zal mijn dagelijkse
loopje naar de winkel en de gezelligheid missen.”
Stel dat de totale omzet van de Nederlandse supermarkten in 2004 gelijk is aan die in 2003.
Bereken de totale omzet van de Nederlandse supermarkten in 2004.