In een land is het reizigersvervoer per spoor volledig in handen van de particuliere
onderneming RAIL. RAIL heeft met het oog op haar bedrijfsresultaat een tariefsverhoging
aangekondigd waardoor de prijs per reizigerskilometer stijgt van 5,9 naar 6,4 cent.
De kwaliteit van de dienstverlening laat echter te wensen over: de treinen zijn overvol en
rijden vaak niet op tijd. De voorgenomen tariefsverhoging roept daardoor zóveel protesten
op dat deze wordt besproken in het parlement. Een van de politieke partijen doet het
voorstel een wet aan te nemen waarin wordt bepaald dat RAIL de prijs altijd zodanig moet
vaststellen dat er winst noch verlies wordt gemaakt. Daarbij ontstaat een discussie over de
voor- en nadelen van een dergelijk ingrijpen in de markt door de overheid.
Vóór de tariefsverhoging is de prijs per reizigerskilometer …(1)… dan de kostprijs per
reizigerskilometer en is er bij RAIL sprake van …(2)…
Wat moet in plaats van de cijfers worden geplaatst om een economisch correcte tekst te
krijgen?
bij (1) hoger / lager
bij (2) verlies / winst
Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.
Bijlage: Van ruilen komt niet altijd huilen