Background image

terug

Vraag 11

Op 1 januari 2003 verhoogde Duitsland de speciale milieuheffing op benzine (ecotaks). Met de verhoging van de ecotaks hoopt de Duitse regering de milieuschade die ontstaat door benzineverbruik, te verminderen. In 2002 werd in Duitsland in totaal 32 miljard liter benzine getankt. De Duitse minister van Financiën rekent met een prijselasticiteit van de vraag naar benzine van -0,3.

Mede door de verhoging van de ecotaks in Duitsland werd het prijsverschil tussen Duitse en Nederlandse benzine een stuk kleiner (zie tabel 2).

benzineprijs per liter
- 2002 2003
Nederland € 1,13A € 1,13A
Duitsland € 1,02B € 1,11C
A inclusief € 0,10 ecotaks
B inclusief € 0,03 ecotaks
C inclusief € 0,11 ecotaks

Wilma Wellens woont in het vlakbij de Duitse grens gelegen Gramsbeek tegenover het plaatselijke benzinestation. Toch rijdt ze wekelijks naar Duitsland om daar benzine te tanken. De afstand van haar huis tot dat benzinestation is 6 km. Wilma tankt elke keer 30 liter benzine. Haar auto rijdt 10 kilometer op één liter benzine. Wilma vraagt zich af of het nog wel voordelig is om in Duitsland te gaan tanken.

Hieronder staan drie uitspraken:

uitspraak 1
De ecotaks is een voorbeeld van een directe belasting.

uitspraak 2
Op 1 januari 2003 is in Duitsland de ecotaks op benzine met 8 cent per liter verhoogd.

uitspraak 3
Volgens de Duitse regering vergroot de ecotaks de positieve externe effecten van benzineverbruik.

Geef voor elke uitspraak aan of deze juist of onjuist is.

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: Van ruilen komt niet altijd huilen