Background image

terug

Vraag 11

uit een krant:
Nederland, land van multinationals

Nederland huisvest veel multinationals en dat is niet toevallig. Een groot deel van de Nederlandse productie wordt in het buitenland verkocht. Sommige producten kunnen niet in ons land gemaakt worden of het is te duur om ze hier te maken. Daarom komen veel producten die door Nederlanders gekocht worden, uit het buitenland. Nederlandse bedrijven ondervinden in binnen- en buitenland stevige concurrentie van buitenlandse bedrijven. Het valt niet mee om de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven voldoende sterk te houden. Bedrijven moeten natuurlijk een goed product leveren tegen een scherpe prijs. Maar zelfs als dat lukt, liggen er talloze gevaren op de loer en moet Nederland er voor waken dat een goede concurrentiepositie niet verloren gaat.


Hieronder staan enkele economische ontwikkelingen die invloed hebben op de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven:

1. De arbeidskosten stijgen in Nederland sneller dan in het buitenland.
2. De inflatie is in Nederland gedaald tot onder de gemiddelde inflatie in Europa.
3. De investeringen in infrastructuur zijn in Nederland de afgelopen jaren afgenomen.
4. De scholingsgraad van de beroepsbevolking blijft in Nederland achter bij die in Amerika.
5. De vennootschapsbelasting is in Nederland enkele keren verlaagd.

Door welke ontwikkeling(en) wordt de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven sterker?