uit een krant:
Nederland, land van multinationals
Nederland huisvest veel multinationals en dat is niet toevallig. Een groot deel
van de Nederlandse productie wordt in het buitenland verkocht. Sommige
producten kunnen niet in ons land gemaakt worden of het is te duur om ze hier
te maken. Daarom komen veel producten die door Nederlanders gekocht
worden, uit het buitenland. Nederlandse bedrijven ondervinden in binnen- en
buitenland stevige concurrentie van buitenlandse bedrijven. Het valt niet mee
om de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven voldoende
sterk te houden. Bedrijven moeten natuurlijk een goed product leveren tegen
een scherpe prijs. Maar zelfs als dat lukt, liggen er talloze gevaren op de loer en
moet Nederland er voor waken dat een goede concurrentiepositie niet verloren
gaat.
Hieronder staan enkele economische ontwikkelingen die invloed hebben op de
internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven:
1. De arbeidskosten stijgen in Nederland sneller dan in het buitenland.
2. De inflatie is in Nederland gedaald tot onder de gemiddelde inflatie in
Europa.
3. De investeringen in infrastructuur zijn in Nederland de afgelopen jaren
afgenomen.
4. De scholingsgraad van de beroepsbevolking blijft in Nederland achter bij die
in Amerika.
5. De vennootschapsbelasting is in Nederland enkele keren verlaagd.
Door welke ontwikkeling(en) wordt de internationale concurrentiepositie van
Nederlandse bedrijven sterker?