In oktober 2003 brak in Nederland een prijzenoorlog uit in de supermarktbranche. De diverse supermarktketens vielen over elkaar heen met prijsverlagingen. Via onder andere advertenties in de dagbladen werd getracht klanten de supermarkt in te lokken. De prijzenoorlog had invloed op de marktaandelen van de supermarktketens.
In oktober 2003 bedroeg de totale omzet in de supermarktbranche € 2 miljard. In november 2003 bleek de totale omzet met 0,5% gestegen te zijn terwijl de prijzen gemiddeld met 2% waren gedaald.
Voor consumenten waren het interessante tijden: boodschappen doen werd flink goedkoper en veel mensen besloten wat vaker naar de supermarkt te gaan. Het is echter de vraag of consumenten alleen maar voordeel van zo’n prijzenoorlog hebben.
Hieronder staat een fragment uit een advertentie van supermarktketen A.
(advertentie)
We laten ons niet klein krijgenU kent ons sterke punt: een assortiment dat altijd bestaatuit 3.500 verschillende producten van topkwaliteit. En vanaf maandag zijn we extra voordelig: 300 van onze artikelen zijn dan blijvend sterk in prijs verlaagd. |
supermarktketen | marktaandeel in totale omzet oktober 2003 | marktaandeel in totale omzet november 2003 |
A | 37 | 40 |
B | 18 | 20 |
C | 14 | 15 |
D | 12 | 14 |
overige | 19 | 11 |