Background image

terug

Vraag 13

In oktober 2003 brak in Nederland een prijzenoorlog uit in de supermarktbranche. De diverse supermarktketens vielen over elkaar heen met prijsverlagingen. Via onder andere advertenties in de dagbladen werd getracht klanten de supermarkt in te lokken. De prijzenoorlog had invloed op de marktaandelen van de supermarktketens.
In oktober 2003 bedroeg de totale omzet in de supermarktbranche € 2 miljard. In november 2003 bleek de totale omzet met 0,5% gestegen te zijn terwijl de prijzen gemiddeld met 2% waren gedaald.
Voor consumenten waren het interessante tijden: boodschappen doen werd flink goedkoper en veel mensen besloten wat vaker naar de supermarkt te gaan. Het is echter de vraag of consumenten alleen maar voordeel van zo’n prijzenoorlog hebben.

Hieronder staat een fragment uit een advertentie van supermarktketen A.

(advertentie)

We laten ons niet klein krijgen

U kent ons sterke punt: een assortiment dat altijd bestaat
uit 3.500 verschillende producten van topkwaliteit.

En vanaf maandag zijn we extra voordelig: 300 van onze
artikelen zijn dan blijvend sterk in prijs verlaagd.

De prijzenoorlog had invloed op de marktaandelen van supermarktketens. De onderstaande tabel geeft daarover informatie.

supermarktketenmarktaandeel in totale
omzet oktober 2003
marktaandeel in totale
omzet november 2003
A3740
B1820
C1415
D1214
overige1911

Bereken de omzet van supermarktketen A in november 2003.