Background image

terug

Vraag 33

“De zoveelste groepsverkrachting, in Rotterdam dit keer, was voor het PvdAKamerlid Dijsselbloem aanleiding om met TMF en MTV te gaan praten over sommige clips die zij uitzenden. Dijsselbloem bedoelt de clips waarin vrouwen (‘bitches’) door stoere mannen (‘pimps’) als gebruiksvoorwerp worden behandeld. Daardoor gaan jongens denken dat je met meisjes kunt doen wat je wilt, volgens Dijsselbloem. Hij spreekt de popzenders aan op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hij vraagt om zelfcensuur. Een goede actie?” (Redactie NRC Handelsblad in NRC.nl, 7 november 2005)

Het Tweede Kamerlid Dijsselbloem (PvdA) vindt dat de politiek maatregelen moet nemen. Zijn standpunten zijn te lezen in "zelfscencuur door TMF en MTV", overgenomen van zijn website. In "de E-mail van Willem Valkenburg" geven twee bezoekers van de website van NRC Handelsblad hun reactie op de actie van Dijsselbloem.

NRC Handelsblad heeft een weblog ingesteld waarop men zijn mening kan geven over de oproep van Dijsselbloem aan TMF en MTV om zich rekenschap te geven van de effecten van bepaalde muziekclips. In E-mail aan Dijsselbloem staan twee reacties op deze weblog. Deze e-mails op de weblog van NRC Handelsblad maken deel uit van een communicatieproces. In dit communicatieproces zijn de volgende begrippen te onderscheiden: boodschap, feedback, medium, ontvanger en zender. Een voorbeeld van een ‘boodschap’ is: de oproep van NRC Handelsblad om je mening te geven over de uitgezonden muziekclips van TMF en MTV.

Geef nu voor de vier andere begrippen (feedback, het medium, de ontvanger en de zender) elk een voorbeeld.

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: Zelfcencuur door TMF en MTV
Bijlage: E-mail aan Dijsselbloem