Background image

terug

Vraag 1

Sinds de jaren negentig wordt er veel gediscussieerd over de intensieve veehouderij. Beelden van ruimingen van koeien, varkens en geiten na het uitbreken van dierziektes zoals BSE (gekkekoeienziekte), varkenspest en monden klauwzeer, maken veel emoties los bij burgers. Volgens sommigen zouden mensen daardoor zelfs minder vlees gaan eten (tekst 1). Eind 2009 laaide de discussie over de veehouderij opnieuw op, nu na de uitbraak van Q-koorts onder geiten. De vraag daarbij was ook of bij de aanpak de economische belangen zwaarder hebben gewogen dan de volksgezondheid (tekst 2). Verschillende belangengroepen en de Partij voor de Dieren proberen het dierenwelzijn op de politieke agenda te zetten, met wisselend succes (tekst 1 en 3).

Voorheen kwam de intensieve veehouderij en de vleesproductie vrijwel alleen positief in het nieuws: het ging dan bijvoorbeeld over de modernisering van het agrarische bedrijf, bedrijfsuitbreidingen en exportgroei. Tegenwoordig wordt telkens ingezoomd op de negatieve aspecten van vlees en veehouderij: de gevolgen voor het milieu, dierenwelzijn en de volksgezondheid. Hier is niet alleen sprake van ‘selectieve perceptie’ door sommige media, er is sprake van een algemeen veranderde kijk door de media.
Van welk begrip uit de communicatiewetenschappen is ‘het vanuit een ander perspectief berichten over vlees en de veehouderij door de media’ een voorbeeld?

terug

Bijlage(n)