Bij deze opgave horen de 1e tot en met de 5e tekst in de bijlage.
Inleiding
Al sinds de jaren tachtig staat het vraagstuk van ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen op de
publieke en politieke agenda. In elf steden nemen gemeentebesturen proeven
om scholen meer te mengen. Nijmegen gaat hierin het verst (zie 1e tekst).
Volgens critici zijn deze maatregelen in strijd met de grondwettelijke vrijheid van
onderwijs (2e tekst). In de vaste Tweede Kamercommissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap is begin 2010 uitgebreid gesproken over onderwijsgelijkheid
en onderwijskansen (3e tekst). Veel sprekers stelden dat het niet alleen
maar ging om ‘zwarte’ en ‘witte’ scholen, maar dat bij segregatie met name
verschillen spelen tussen kansarm en kansrijk. In dit debat werd regelmatig een
artikel in NRC Handelsblad aangehaald (4e tekst). Ook ouders zelf nemen
initiatieven om te zorgen voor een meer gemengde populatie van leerlingen
(5e tekst).
Lees de regels 1 tot en met 31 van tekst "Tussen dwang en recht".
Leg uit dat het in Nijmegen bij de problematiek rond de scholen gaat om een
politiek probleem. Gebruik in je toelichting twee gegevens uit tekst "Tussendwang en recht".
Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.
Bijlage: Ouderinitiatieven zijn een belangrijk middel om scholen mooier te kleuren