De Stichting Ideële Reclame (SIRE) vestigde de publieke aandacht op
geweld tegen hulpverleners. Ze gebruikte ‘een interpretatie’ van de cijfers
in haar campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’. Een gevolg
daarvan was dat in de media gediscussieerd werd over de vraag hoe
omvangrijk deze vorm van geweld nu werkelijk was. Vragen over
omvang, ernst en oorzaak gaan vaak vooraf aan het uiten van onvrede en
het stellen van eisen aan de overheid om een probleem aan te pakken.
SIRE bedient zich van een techniek die in de reclame ‘normaal’ is om
aandacht te trekken namelijk het uitvergroten en overdrijven van een
gegeven. Campagneleider Hans Peters noemt dit uitvergroten en
overdrijven “een interpretatie” (regels 24-26) en daarmee doet hij het
voorkomen alsof het gaat om het uiten van een mening en dat is in
Nederland een grondrecht. Grondrechten zijn er in soorten.
Tot welke soort grondrechten wordt ‘vrijheid van meningsuiting’ gerekend?
Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.
Bijlage: "Zo'n 80 procent van de hulpverleners is in 2011 bedreigd of mishandeld"