Background image

terug

Vraag 1

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) vestigde de publieke aandacht op geweld tegen hulpverleners. Ze gebruikte ‘een interpretatie’ van de cijfers in haar campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’. Een gevolg daarvan was dat in de media gediscussieerd werd over de vraag hoe omvangrijk deze vorm van geweld nu werkelijk was. Vragen over omvang, ernst en oorzaak gaan vaak vooraf aan het uiten van onvrede en het stellen van eisen aan de overheid om een probleem aan te pakken.

SIRE bedient zich van een techniek die in de reclame ‘normaal’ is om aandacht te trekken namelijk het uitvergroten en overdrijven van een gegeven. Campagneleider Hans Peters noemt dit uitvergroten en overdrijven “een interpretatie” (regels 24-26) en daarmee doet hij het voorkomen alsof het gaat om het uiten van een mening en dat is in Nederland een grondrecht. Grondrechten zijn er in soorten.

Tot welke soort grondrechten wordt ‘vrijheid van meningsuiting’ gerekend?

terug

Bijlage(n)

Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.

Bijlage: "Zo'n 80 procent van de hulpverleners is in 2011 bedreigd of mishandeld"