Background image

terug

Vraag 22

Lees het onderstaande artikel.

Nieuwe elektromagnetische trein rijdt over gewone rails

In Amerika is een nieuwe elektromagnetische trein in ontwikkeling. Deze rijdt op gewone rails. Het ontwerp van de elektromagnetische aandrijving is relatief eenvoudig. Onder aan een gewone trein worden spoelen aangebracht. Een generator aan boord zorgt voor stroompulsen van enkele milliseconden waardoor in de spoelen een magnetisch veld wordt opgewekt. De magnetische velden zetten zich af tegen de randen van geïsoleerde, neutrale aluminium platen die midden tussen de rails zijn aangebracht. De trein wordt daardoor vooruit geduwd. Sensoren schakelen de stroom in zodra een spoel het midden van de aluminium plaat is gepasseerd. De stroom en dus ook het magnetisch veld wordt uitgeschakeld zodra het veld de plaat verlaten heeft.
De trein zal zijn topsnelheid van 300 km/h gemakkelijk kunnen halen. Proberen veel sneller te gaan heeft weinig zin, omdat de luchtweerstand dan te groot wordt. Dit is overigens een probleem waar alle extra snelle treinen mee te kampen hebben.

Naar:Technisch Weekblad, augustus 1995

In het artikel wordt de werking van dit type trein op een wat populaire manier uitgelegd. In het onderstaande figuur is schematisch getekend hoe de aluminium platen tussen de rails zijn aangebracht.

De trein rijdt met een constante snelheid naar rechts. Bij het passeren van een aluminium plaat wordt door het magnetisch veld van de spoelen van de trein een inductiestroom in de plaat opgewekt. Op die inductiestroom in de plaat werkt een lorentzkracht.

Leg aan de hand van de 3e wet van Newton (actie-reactiewet of wisselwerkingswet) uit of de resulterende lorentzkracht op de stroom in de plaat naar links of naar rechts werkt.