Nieuwe elektromagnetische trein rijdt over gewone rails |
|
In Amerika is een nieuwe elektromagnetische
trein in ontwikkeling. Deze rijdt op gewone rails. Het ontwerp van de elektromagnetische aandrijving is relatief eenvoudig. Onder aan een gewone trein worden spoelen aangebracht. Een generator aan boord zorgt voor stroompulsen van enkele milliseconden waardoor in de spoelen een magnetisch veld wordt opgewekt. De magnetische velden zetten zich af tegen de randen van geïsoleerde, neutrale aluminium platen die midden tussen de rails zijn aangebracht. De trein wordt daardoor vooruit geduwd. Sensoren schakelen de |
stroom in zodra een spoel het midden van de aluminium
plaat is gepasseerd. De stroom en dus
ook het magnetisch veld wordt uitgeschakeld zodra
het veld de plaat verlaten heeft.
De trein zal zijn topsnelheid van 300 km/h gemakkelijk
kunnen halen. Proberen veel sneller te
gaan heeft weinig zin, omdat de luchtweerstand
dan te groot wordt. Dit is overigens een probleem
waar alle extra snelle treinen mee te kampen
hebben. Naar:Technisch Weekblad, augustus 1995 |