Background image

terug

Vraag 24

uit een krant (januari 2005):

Euro Duro?
Veel burgers hebben de indruk dat door de invoering van de euro het leven duurder is geworden. Ondernemers zouden zich er niet aan gehouden hebben bij de omrekening van de prijzen elke gulden om te zetten in 0,45378 euro.
Consumenten klagen over spectaculaire prijsverhogingen. Met name in de horeca zouden de prijzen sterk zijn verhoogd. Als voorbeeld wordt een discotheek genoemd die het tarief voor de garderobe heeft omgezet van 1 gulden in 1 euro. Volgens de Nederlandse overheid moet dit euro-effect niet worden overschat. Zij wijst erop dat uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) in het begin van deze eeuw beperkt is gebleven.

Om in te kunnen schatten of de prijsstijgingen in de horeca bijzonder zijn, staan in onderstaande tabel enkele gegevens over de ontwikkeling van de CPI.

artikelgroep

 
wegingsfactor

 
prijsindexcijfer in
2004
(2000 = 100)
prijsstijging in 2004
ten opzichte van
2001 (in procenten)
CPI (totaal)111,26,7
waaronder:
- voedingsmiddelen13,7107,80,7
- horeca (hotels,
restaurants, cafés)
5,5117,711,2
- alcoholhoudende
dranken en tabak
4,0125,117,2
- kleding en schoeisel6,199,9-1,9
- communicatie1,9102,83,7


Bereken in één decimaal nauwkeurig met hoeveel procent de discotheek het tarief voor de garderobe heeft verhoogd.