Background image

terug

Vraag 12

In de gemeenteraad van IJsseldam wordt gediscussieerd over de kwaliteit van het openbaar vervoer in IJsseldam. Alle politieke partijen zijn het eens over de doelstelling: openbaar vervoer moet betaalbaar zijn voor de consument, niet te veel kosten voor de overheid en een goede dienstverlening bieden voor zoveel mogelijk burgers. De partijen verschillen echter van mening over de manier waarop dit bereikt kan worden.

De huidige situatie
Het openbaar vervoer in IJsseldam wordt uitsluitend door het Stedelijk Busbedrijf (SBB) met bussen verzorgd. Het SBB is eigendom van de gemeente en streeft niet naar winst. Belangrijke beslissingen van het SBB moeten worden goedgekeurd door de gemeenteraad. De gemeenteraad bepaalt elk jaar welk bedrag de gemeente beschikbaar stelt als bijdrage in de exploitatie van het SBB. De laatste jaren heeft de gemeenteraad enkele keren een extra subsidie moeten geven om onverwachte verliezen van het SBB te dekken.
Burgers klagen veel over de kwaliteit van het openbaar vervoer in IJsseldam:
lange wachttijden en onvriendelijk personeel worden het meest genoemd.

Plan van Burgemeester en Wethouders
Andere busbedrijven dan het SBB krijgen ook de mogelijkheid het busvervoer in IJsseldam te verzorgen, waardoor marktwerking invloed krijgt op het openbaar vervoer. De gemeente stelt een aantal eisen waaraan het busvervoer in IJsseldam moet voldoen. Deze eisen betreffen de routes die bussen moeten rijden en het minimale aantal busritten per uur in de spits en buiten de spits.
Geïnteresseerde busmaatschappijen geven aan tegen welke bustarieven aan deze eisen kan worden voldaan. De gemeente zal kiezen voor de busmaatschappij die het beste aanbod doet. Die busmaatschappij krijgt het recht vijf jaar het busvervoer in IJsseldam te verzorgen. Om mee te kunnen doen aan de biedingen, moet het SBB worden omgezet in een naamloze vennootschap (nv) die in haar bedrijfsbeslissingen onafhankelijk is van de gemeente.

Aan jou is gevraagd een artikel te schrijven voor de opiniepagina van de stadskrant van IJsseldam waarin het plan van Burgemeester en Wethouders wordt verdedigd.

Het artikel begint als volgt:
“Burgemeester en Wethouders zijn van plan marktwerking in het openbaar vervoer in IJsseldam toe te laten. In dit artikel wil ik een pleidooi houden voor dit plan.”


Schrijf het vervolg van het artikel.
In het artikel moeten de volgende aspecten aan de orde komen.

  1. Het gevolg voor de tarieven die de burgers moeten betalen voor het openbaar vervoer.
  2. Het gevolg voor de kwaliteit van het openbaar vervoer.
Daarnaast moet in het artikel naar eigen keuze één van de onderstaande aspecten aan de orde komen. Kies daarbij het aspect dat het best in het artikel past.
  1. Het gevolg voor de uitgaven van de gemeente aan het openbaar vervoer.
  2. Een motief voor de overheid om het openbaar vervoer minder sterk als bemoeigoed te behandelen.
  3. Een nadeel voor de consument van besluitvorming via het budgetmechanisme bij het streven naar goed openbaar vervoer.
Aanwijzingen:
  • De onderdelen van het artikel moeten logisch op elkaar aansluiten.
  • Gebruik voor het vervolg van het artikel 120 woorden; een afwijking van 20 woorden is toegestaan.