Bert is beheerder van een kantine op een middelbare school. Zijn meest succesvolle product is de kroket. Het onderstaande krantenartikel trekt de aandacht van Bert.
Steeds meer jongeren hebben overgewicht Vier van de vijf Nederlanders eten te vet. Overgewicht komt bij 45 procent van de Nederlanders voor. Vooral jongeren worden te dik. Dik zijn is ongezond en dat kost geld. Econoom Groot is voorstander van een accijns op vet. Door deze accijns worden vette producten duurder. Groot zegt: “Het idee is simpel: hoe hoger het vetgehalte van een product, hoe hoger de accijns. Vergelijk het met alcohol. De accijns op whisky is ook hoger dan de accijns op bier. Je bant de consumptie van vet niet uit, maar er zal wel minder vet worden gegeten.” Een woordvoerder van de snack- en snoepfabrikanten zegt: “Dacht je nou heus dat een accijns op een kroket effect heeft? Dat zie je wel aan roken. Ondanks de hoge prijs van sigaretten wordt er nog steeds stevig gerookt.” Volgens Groot is dat een misverstand, omdat uit zijn onderzoek blijkt dat prijsprikkels wel werken. Econoom Groot zegt: “Als de prijs van een pakje sigaretten met 10 procent wordt verhoogd, daalt het gebruik met 6 procent. Dus waarom zou dat voor vette producten niet opgaan?” |
Inkoopkosten per kroket | € 0,40 | |
Overige variabele kosten per kroket | € 0,10 | |
Verkoopprijs vóór invoering van de accijns | € 1,50 | |
Totale constante kosten per dag | € 35,- | |
Afzet vóór invoering van de accijns | 100 kroketten per dag |