Paul vraagt zich af hoe het komt dat de bloemen van de Spaanse margrieten in zijn tuin
steeds 's morgens opengaan en 's avonds weer dichtgaan. Hij bedenkt dat in de loop van
de dag zowel de temperatuur van de lucht als de verlichtingssterkte veranderen. Hij vraagt
zich af of één van deze factoren een rol kan spelen bij dit dagelijkse proces van het
opengaan en dichtgaan van de bloemen. Hij besluit dit te onderzoeken.
Paul leent van school een aantal kleine kasjes, thermometers, een verlichtingssterktemeter
en een horloge. Zelf zorgt hij voor andere materialen die hij nodig denkt te hebben. Nadat
hij uit zaad een aantal bloeiende Spaanse margrieten in potten heeft opgekweekt, wil hij
experimenten gaan uitvoeren.
Beschrijf het werkplan van een experiment dat Paul op één dag kan uitvoeren om
antwoord te krijgen op de volgende vraag:
Heeft de temperatuur van de lucht of heeft de verlichtingssterkte invloed op het dagelijks
ritme van het opengaan en dichtgaan van de bloemen?
Gebruik de genoemde materialen.