Als er een nieuwe verkeersweg geopend wordt, dan zullen sommige automobilisten
overstappen van hun gebruikelijke route naar deze nieuwe weg. Bij de planning van nieuwe
verkeerswegen is het van belang te weten hoeveel procent van de automobilisten gebruik
zal gaan maken van zo’n weg. Uit een onderzoek door Amerikaanse verkeersdeskundigen
blijkt dat dit percentage (p) afhangt van de tijdwinst in minuten (t) en de afstandsbesparing
in mijlen (d) die een nieuwe autoweg oplevert.
Hier is voor een aantal waarden van p in grafieken weergegeven welke waarden van d
en t hierbij horen. Een negatieve waarde van d of t betekent dat er sprake is van een omweg
of tijdverlies. Deze figuur staat ook op de uitwerkbijlage.
In figuur is een punt A getekend. In dit punt A geldt: p = 70, d = 6 en t = -5.
Dit betekent dat 70% van de automobilisten gebruik zal maken van de nieuwe weg dankzij
de afstandsbesparing van 6 mijl en ondanks het tijdverlies van 5 minuten.
Bij de planning van een nieuwe weg kan er gekozen worden uit twee verschillende
trajecten. Traject I levert een tijdsbesparing van 4 minuten op, maar wel een omweg van
2 mijl. Bij traject II is er een tijdverlies van 6 minuten, maar een afstandsbesparing van
2 mijl.
Onderzoek met behulp van de figuur op de uitwerkbijlage bij welk traject (I of II) het
percentage gebruikers het grootst is.