Background image

terug

Vraag 32

Scheutje kunstmest maakt diesel schoner

Dieselmotoren stoten veel verzurende stoffen uit doordat ze het zonder katalysator moeten stellen. In Delft is een techniek ontwikkeld om in dit manco te voorzien. Vrachtauto’s moeten dan wel met een kunstmesttank worden uitgerust.
1 De NOx-uitstoot door het verkeer daalt gestaag   26 ontwijken naar de atmosfeer.
2 sinds de invoering van de katalysator voor27 Daarnaast zorgt de nieuwe katalysator ook
3 benzinemotoren. Daarmee worden koolstofmono-28 voor de verbranding van het koolstofmonooxide
4 oxide, stikstofoxiden en onverbrande29 en de onverbrande koolwaterstoffen.
5 koolwaterstoffen effectief te grazen genomen.30 Elke vrachtwagen uitrusten met een
6 In chemische termen: een deel van het31 ammoniaktank is echter een gevaarlijke
7 koolstofmono-oxide en de onverbrande32 aangelegenheid.
8 koolwaterstoffen worden verbrand tot33 Het goedje is namelijk behoorlijk reactief.
9 koolstofdioxidegas en water, de rest reageert34 De Delftse onderzoekers denken dat de
10 met NOx onder andere tot onschuldig35 oplossing ligt in ureum, CO(NH2)2, dat veel als
11 stikstofgas.36 kunstmest wordt gebruikt. In aanwezigheid
12 Katalysatoren voor benzinemotoren kunnen37 van water en bij een hoge temperatuur
13 niet gebruikt worden om NOx uit de uitlaatgassen38 ontleedt ureum meteen in ammoniak en
14 van dieselmotoren te halen,39 koolstofdioxidegas. Door een waterige
15 doordat de dieselmotor met een grote40 ureumoplossing in te spuiten in de hete
16 overmaat aan lucht werkt. De stikstofoxiden41 uitlaatgassen, wordt continu ammoniak
17 komen daardoor niet aan bod en worden42 gemaakt, waarmee de stikstofoxiden kunnen
18 ongemoeid gelaten.43 worden aangepakt. De reactie van
19 De uit Japan afkomstige promovendus E. Ito44 stikstofoxiden met ammoniak geschiedt in
20 ontwikkelde aan de Technische Universiteit45 een speciale katalysator waarop het metaal
21 Delft een nieuwe katalysator die de46 cerium is aangebracht. Ito bleek geluk te
22 stikstofoxiden uit de uitlaatgassen van dieselmotoren47 hebben, want de katalysator blijkt ook in staat
23 in contact weet te brengen met48 een eventueel overschot aan ammoniak af te
24 ammoniak. Het resultaat is dat de schadelijke49 breken tot stikstofgas.
25 stikstofoxiden als onschuldig stikstofgas
naar: de Volkskrant

Geef aan waarom deze reactie geen ontledingsreactie genoemd mag worden.