1 | | De NOx-uitstoot door het verkeer daalt gestaag | | 26 | | ontwijken naar de atmosfeer. |
2 | | sinds de invoering van de katalysator voor | | 27 | | Daarnaast zorgt de nieuwe katalysator ook |
3 | | benzinemotoren. Daarmee worden koolstofmono- | | 28 | | voor de verbranding van het koolstofmonooxide |
4 | | oxide, stikstofoxiden en onverbrande | | 29 | | en de onverbrande koolwaterstoffen. |
5 | | koolwaterstoffen effectief te grazen genomen. | | 30 | | Elke vrachtwagen uitrusten met een |
6 | | In chemische termen: een deel van het | | 31 | | ammoniaktank is echter een gevaarlijke |
7 | | koolstofmono-oxide en de onverbrande | | 32 | | aangelegenheid. |
8 | | koolwaterstoffen worden verbrand tot | | 33 | | Het goedje is namelijk behoorlijk reactief. |
9 | | koolstofdioxidegas en water, de rest reageert | | 34 | | De Delftse onderzoekers denken dat de |
10 | | met NOx onder andere tot onschuldig | | 35 | | oplossing ligt in ureum, CO(NH2)2, dat veel als |
11 | | stikstofgas. | | 36 | | kunstmest wordt gebruikt. In aanwezigheid |
12 | | Katalysatoren voor benzinemotoren kunnen | | 37 | | van water en bij een hoge temperatuur |
13 | | niet gebruikt worden om NOx uit de uitlaatgassen | | 38 | | ontleedt ureum meteen in ammoniak en |
14 | | van dieselmotoren te halen, | | 39 | | koolstofdioxidegas. Door een waterige |
15 | | doordat de dieselmotor met een grote | | 40 | | ureumoplossing in te spuiten in de hete |
16 | | overmaat aan lucht werkt. De stikstofoxiden | | 41 | | uitlaatgassen, wordt continu ammoniak |
17 | | komen daardoor niet aan bod en worden | | 42 | | gemaakt, waarmee de stikstofoxiden kunnen |
18 | | ongemoeid gelaten. | | 43 | | worden aangepakt. De reactie van |
19 | | De uit Japan afkomstige promovendus E. Ito | | 44 | | stikstofoxiden met ammoniak geschiedt in |
20 | | ontwikkelde aan de Technische Universiteit | | 45 | | een speciale katalysator waarop het metaal |
21 | | Delft een nieuwe katalysator die de | | 46 | | cerium is aangebracht. Ito bleek geluk te |
22 | | stikstofoxiden uit de uitlaatgassen van dieselmotoren | | 47 | | hebben, want de katalysator blijkt ook in staat |
23 | | in contact weet te brengen met | | 48 | | een eventueel overschot aan ammoniak af te |
24 | | ammoniak. Het resultaat is dat de schadelijke | | 49 | | breken tot stikstofgas. |
25 | | stikstofoxiden als onschuldig stikstofgas | | |
In regel 6 tot en met 11 worden de reacties beschreven die optreden in de katalysator
voor benzinemotoren.
Geef de vergelijking van de beschreven reactie van koolstofmono-oxide met
stikstofdioxide (NO