terug
Vraag 14
Niet harder dan dertig kilometer
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM - Een limiet van dertig kilometer in de
bebouwde kom, fietsers van rechts die voorrang krijgen en
standaard voorrang voor het verkeer op rotondes. Dit zijn
drie van de belangrijkste maatregelen die het ministerie van
Verkeer en Waterstaat per 1 januari 1999 hoopt in te voeren.
De maatregelen passen in het Meerjarenprogramma
Verkeersveiligheid, een beleidsstuk van minister Jorritsma om
het aantal verkeersslachtoffers in het jaar 2000 met 25 procent
terug te dringen.
De lagere maximumsnelheid in de bebouwde kom wordt al
lang bepleit door de Stichting Kinderen Voorrang. Veel ongelukken
met kinderen gebeuren binnen de bebouwde kom. In
1994 vielen er 93 slachtoffers onder de vijftien jaar, bijna zes
procent meer dan in 1993. De toename is tegengesteld aan de
tendens van de jaren voor 1994, toen het aantal verkeersslachtoffers
juist gestaag afnam.
uit: Trouw, 5 oktober 1996
Het is, gelet op alinea 5 en 6 van de tekst Op de plaats rust!, niet zeker dat de maatregelen
uit het voorafgaande krantenberichtje werkelijk effect zullen hebben op het gedrag van de
automobilist, maak dit duidelijk.
Gebruik maximaal 20 woorden.