"The Bold and the Beautiful" loopt in zevenentachtig landen en houdt al jaren ongeveer
een kwart miljard kijkers in de ban. Het is een drug. Als je er eenmaal van proeft, ben je
verkocht, verslaafd voor het leven.
Uit kijkonderzoek blijkt dat niet alleen laag opgeleide mensen tot de vaste kijkers
behoren (wat je zou kunnen concluderen uit de kinderachtige verhaallijnen en het uiterst
lage tempo), maar dat ook menige intellectueel zich regelmatig aan soap bezondigt.
Het is net als met het eten van slagroomtaart: het onbehagen over zoveel zoetigheid komt
pas achteraf. Dat weerhoudt de consument er niet van zich er de volgende dag weer aan
over te geven."
Ineke Kester, Verslaafd voor het leven aan soap
uit: "TV-Studio", nr. 25, 22 t/m 28 juni 1996
Uit beide titels "Verslaafd voor het leven aan soap" en "Verslaafd aan een illusie" zou je
kunnen opmaken dat de visies van Kester en Brunt op soap elkaar nauwelijks ontlopen.
Ze verschillen echter wel degelijk.
Geef aan op welke twee punten beide auteurs van mening verschillen. Neem onderstaand
schema over op je antwoordvel en vul het in.
Gebruik maximaal 40 woorden.