Onderstaand artikel gaat over de rolweerstand die auto’s ondervinden. Lees eerst dit
artikel.
Rolweerstand
Het stemt tot grote tevredenheid dat tegenwoordig
niet meer alleen over de luchtweerstand
van auto’s gesproken wordt.
Het is vreemd dat de rolweerstand van de personenauto
nooit dezelfde aandacht heeft gekregen
als de luchtweerstand. De rolweerstand
is namelijk voor stadsverkeer van dezelfde orde
van grootte als de luchtweerstand.
De rolweerstand wordt veroorzaakt door het
indrukken van de band op de plaats waar hij de
weg raakt. De bandenspanning en de structuur
van het wegoppervlak zijn er dus op van
invloed, de snelheid van de auto nagenoeg
niet. In het algemeen is de rolweerstand recht
evenredig met het gewicht van de auto; in
formulevorm wordt voor deze kracht daarom
wel geschreven: Frol = crolmg.
Hierin is crol de zogenaamde rolwrijvingscoëfficiënt.
In het geval van een auto heeft crol een
gemiddelde waarde van 0,012. Voor een trein
(staal-op-staal-contact) is dat 10 maal zo klein:
0,0012.
De autofabrikant die een auto met een lage
rolweerstand wil leveren, moet dus een licht
autootje op de markt brengen. Een laag gewicht,
dus een geringe massa, is in stadsverkeer
sowieso aantrekkelijk omdat er zo vaak
geremd en opnieuw versneld moet worden.
naar: NRC Handelsblad
Met behulp van de formule en gegevens uit het artikel kan een grafiek gemaakt worden
die het verband weergeeft tussen de rolweerstand en de massa van een auto.
Op de bijlage staat een assenstelsel waarop verticaal de rolweerstand (in N) en horizontaal
de massa (in kg) is aangegeven. Op de verticale as is nog geen schaalverdeling aangebracht.
Breng in de figuur op de bijlage op de verticale as een passende schaalverdeling aan en
teken de grafiek van de rolweerstand van een auto als functie van zijn massa. Gebruik
hierbij de in het artikel genoemde gemiddelde rolwrijvingscoëfficiënt.