Background image

terug

Vraag 7

De afdeling marketing van Eureka B.V. heeft kritiek op de manier waarop de directie het jaarlijks promotiebudget voor de productgroepen vaststelt. Zij stelt voor om bij de toewijzing van de promotiebudgetten rekening te houden met:
a de verwachte gemiddelde jaarlijkse marktgroei van de productgroep;
b het relatieve marktaandeel van de productgroep.

Voor het berekenen van het relatieve marktaandeel wordt de omzet van de onderneming vergeleken met de omzet van de grootste concurrent (zie formuleblad bij vraag 9).
De afdeling marketing is van mening dat de productgroep met de hoogste marktgroei en het hoogste relatieve marktaandeel, het hoogste promotiebudget moet ontvangen. De afdeling marketing wil bij het toekennen van het promotiebudget dat de verwachte marktgroei en het relatieve marktaandeel even zwaar meetellen.

Leg uit waarom de afdeling marketing de productgroep met een hoge verwachte marktgroei relatief een hoger promotiebudget wil toekennen dan een productgroep met een lage verwachte gemiddelde marktgroei.