De afdeling marketing van Eureka B.V. heeft kritiek op de manier waarop de directie het
jaarlijks promotiebudget voor de productgroepen vaststelt. Zij stelt voor om bij de
toewijzing van de promotiebudgetten rekening te houden met:
a de verwachte gemiddelde jaarlijkse marktgroei van de productgroep;
b het relatieve marktaandeel van de productgroep.
Voor het berekenen van het relatieve marktaandeel wordt de omzet van de onderneming
vergeleken met de omzet van de grootste concurrent (zie formuleblad bij vraag 9).
De afdeling marketing is van mening dat de productgroep met de hoogste marktgroei en het
hoogste relatieve marktaandeel, het hoogste promotiebudget moet ontvangen. De afdeling
marketing wil bij het toekennen van het promotiebudget dat de verwachte marktgroei en het
relatieve marktaandeel even zwaar meetellen.
Leg uit waarom de afdeling marketing de productgroep met een hoge verwachte marktgroei
relatief een hoger promotiebudget wil toekennen dan een productgroep met een lage
verwachte gemiddelde marktgroei.
Bij deze vraag worden één of meerdere bijlagen gebruikt.
Bijlage: Winst- en verliesrekening Eureka